Rejsa med Carlsberg och Corgi

Vad får du om du köper en Fiat, en racerbåt och en Land Rover? Antagligen hål i plånboken, eller ett tomt bankkonto. Fast om du hade köpt de här i slutet av 1970-talet när de var nyheter och inte lekt med dem så hade det kanske varit tvärtom - då hade samlarna stått i rad för att betala dig dyra pengar. Kanske. Coola var de i alla fall. Och är. Fortfarande.

Rymdgott med Kalles Kaviar och LEGO

Det är inte ofta som man ser - i alla fall inte i serietidningsreklam - annonser som kommer från två avsändare. Här är det dock så: ABBA, med produkten Kalles Kaviar, tar med sig LEGO i den här underbara annonsen där de tillsammans utlyser en tävling. Underbart samarbete, underbar copy: "Barnen på Saturnus älskar Kalles Kaviar. Men nu har den tyvärr tagit slut. Därför vill de att Kalle själva ska komma med med kaviar. Så Kalle ger sig iväg till Saturnus i sin super-snabba rymdraket. Som är full med hans goda kaviar."

Dofta som Barbie

Vad kan vara ett mer naturligt tillbehör än just parfym, eller i alla fall något som doftar gott, när det kommer till dockvärldens lady nummer ett - Barbie. Om det inte handlar om att sätta namnet på tvål, schampoo, duschcreme eller liknande så är det att inleda en ny produktlinje med att ha med tillbehör som doftar gott. Parfymflaska, parfym-creme och parfymblock - det handlar om att tilltala målgruppen som, om jag inte är helt felunderrättad, på 1980-talet var unga flickor. Annonsen, copy och foto, är framtaget av Helsingborgsavdelningen av reklambyrån Ted Bates.

Nu händer det saker!

Matchbox är en av de tillverkare av leksaksbilar som står ut, kvalitetsmässigt, och deras annonser återkommer med jämna mellanrum i serietidningar från min ungdom. Den här slår an en sträng eftersom jag ägde en gul-lila lastbil där man tryckte på bensintanken för att gradvis höja flaket - precis som man på lastbilen överst i bild använder samma bensintank för att fälla ner rampen. Hjärtat klappar lite extra här alltså.

Locka till dig Pixie-djuren med sina lockar

Det gäller att hitta nya sätt att förnya de "vanliga" dockorna och Mattel gjorde ett försök med Lady Lovely Locks där de introducerade de så kallade Pixie-djuren som är ett slags ekorrar med lång, färgglada svansar. Tanken är att de här djuren ska du inte bara kunna pryda de olika dockorna med utan du kan också använda dem som hårförlängning i ditt eget hår. 

Tanken var god, och Mattel satsade mycket på marknadsföring och animerade tv-serie, men produkten klarade sig bara två-tre år, 1990 var den borta från Mattels produktkatalog.

Veckopengsbilar från Majorette

Det här är ett bra koncept må jag säga. Att lyfta fram att för din veckopeng har du nog råd att köpa en leksaksbil från Majorette - de kostar bara en femma. Om du vill ha en av de lite större bilarna så kan du spara din veckopeng i två veckor så bör du ha råd till dem då de kostar runt 8 kronor.

Killen med enormt stora kepsen användes under många år, bland annat i den här annonsen från ett par år tidigare.

Nyheter med LEGO Borg

En annons fullspäckad av nyheter inom det fantastiska LEGO Borg-segmentet. De olika fraktionerna slåss om makten och i floden står De Laglösas Flodborg som var den största byggsatsen i serien om De Laglösa. 

Kinderägg - nu med Musse och hans vänner!

Kinderägg - en present, godis och överraskning i ett paket - har sedan lanseringen 1974 varit ett inslag på de svenska godishyllorna. Omdebatterat inslag dock. I USA är produkten förbjuden eftersom barn kan sätta den gula behållaren i halsen och dö, och kombinationen godis och leksak har omnämnts som "en olämplig kombination". Ursprunget till produkten kommer dock från Italien där barn traditionsenligt fått ett påskägg där det funnits en hemlig leksak i.

Gott & Blandat från LEGO

En härlig annons med en blandning av såväl figurerna med stora runda huvudena och de ledade armarna samtidigt som de mindre figurerna utan ögon och mun och utan armar. Året därpå, 1978, kom den minifigur som vi alla känner till och älskar.

Av alla boxarna här med nyheter så ägde jag polishelikoptern. Den fick vara med på många äventyr - eller bli delar till andra, större byggen.