Rita din egen Piggy

"Det var en gång Någonting som hette Piggy. Och efter det Någontinget fick Piggy-tabletterna sitt namn." Sedan kommer du som läsare in i bilden, det är nu dags för dig att rita för att ha chansen att vinna. I juryn sitter två representanter från Marabou och en person med ett otroligt häftig namn - Gustaf-Adolf Mannberg från Ted Bates. Ted Bates var reklambyrån som Marabou låg hos vid den här tiden.

Nya Barbie SuperStar

Superstar Barbie fanns redan i slutet av 1970-talet, och här väcks den delen av Barbies varumärke till liv igen cirka ett decennium senare. Den stora skillnaden är väl att 1978 var superstar Barbie en Barbie med paljettmössa och glittrig klänning och en ring. Här är det ett helt set, Gala Party Set, med piano, noter, en silvrig stayett och mycket annat.

Pop, pop, Popples!

En "poppel" är ett slags pungdjur som kan förvandlas till en boll, och är en leksak som 1986 såg dagens ljus för första gången. Den har sedan fått flera nystarter, senast 2020. Den åtföljdes av en tv-serie på 80-talet men även där har det skett en renässans. 2015 gjorde Netflix en ny version av Popples. 

Den här annonsen koncentrerar sig på en av de sista produktsläppen i "the original line" som kom ut mellan 1986 och 1988, Popplarna med sporttema. Som man kan se i annonsen så kan de här popples-pungdjur krypa ihop till en boll av något slag.

Tropical Barbie

Det är ont om söderhavsresor när man befinner sig mitt i en pandemi - även om vaccin gör att framtiden ser lite ljusare ut. Samtidigt så kommer värmen in över vårt avlånga land så då kan man i alla fall försöka relatera till hur Barbie, Ken och Skipper kände sig när de placerades i en tropisk miljö med badkläder och attiraljer som för tankarna till söderhavet.

Familjen Heart får tillökning

The Heart Family, från början en kompis-familj till den betydligt kändare Barbie, har fått tillökning! En bebis dyker upp och det gäller att ta hand om den på allra bästa sätt. Bebisprylar till max samt en bedårande fint bebis gör att leken blir total.

Reklambyrån Ted Bates (Helsingborgskontoret) ligger bakom den klassiskt utförda leksaksannonsen.

Lek lockigt med Lady Lovely Locks

Jag hade en annan annons för Lady Lovely Locks för en månad sedan, och den här kom faktiskt några månader tidigare och verkar vara den första annonsen för produkten. Här beskrivs produkten lite mer ingående, här genom ett brev från en "tant Karin". Tant Karin berättar i alla fall hur den nya dockan Lady Lovely Locks funkar - att hennes kompisar, de små Pixie-djuren, utgör dockar färgglada lockar och att man även kan sätta dem i ens eget hår. Fint, sött, pedagogiskt.

Dofta som Barbie

Vad kan vara ett mer naturligt tillbehör än just parfym, eller i alla fall något som doftar gott, när det kommer till dockvärldens lady nummer ett - Barbie. Om det inte handlar om att sätta namnet på tvål, schampoo, duschcreme eller liknande så är det att inleda en ny produktlinje med att ha med tillbehör som doftar gott. Parfymflaska, parfym-creme och parfymblock - det handlar om att tilltala målgruppen som, om jag inte är helt felunderrättad, på 1980-talet var unga flickor. Annonsen, copy och foto, är framtaget av Helsingborgsavdelningen av reklambyrån Ted Bates.

Locka till dig Pixie-djuren med sina lockar

Det gäller att hitta nya sätt att förnya de "vanliga" dockorna och Mattel gjorde ett försök med Lady Lovely Locks där de introducerade de så kallade Pixie-djuren som är ett slags ekorrar med lång, färgglada svansar. Tanken är att de här djuren ska du inte bara kunna pryda de olika dockorna med utan du kan också använda dem som hårförlängning i ditt eget hår. 

Tanken var god, och Mattel satsade mycket på marknadsföring och animerade tv-serie, men produkten klarade sig bara två-tre år, 1990 var den borta från Mattels produktkatalog.