TYCO - Störst och häftigast

Det gäller att inte vara småskalig när det kommer till reklam för bilbanor. Brio Partner och dess reklambyrå Ted Bates (Helsingborg) slog på stora trumman och hade stort typsnitt: Störst! Häftigast!

Kanske de tänkte att man på något undermedvetet sätt ska koppla samman storleken och längden på bilbanan med att varumärket också är stört och häftigast, och därigenom känna sig mer angelägen om att köpa just Tyco... Reklambranschen är en häftig bransch!

Dags för en burn-out!

Scalextric stod i ena hörnan när det gällde kriget om flickornas och pojkarnas gunst när det kom till bilbanor. I andra hörnan stod Tyco. Det fanns såklart fler fabrikanter, men dessa var i mina ögon de två stora. Och för att hålla sig på topp gällde det att ha coola effekter eller skräckinjagande kurvor eller loopar. Här får jag säga att Scalextric drar vinstkortet för stunden - rök från hjulen när man kör igång loppet. Det är inte illa må jag säga...

Bilbanornas bilbana

Om det ska gå snabbt så ska det vara TYCOs bilbana. Här har inget sparats in på - idel kända bilmärken och retuschering av fotografierna så man ser hur snabbt bilarna åker. Och visst åkte de snabbt, ibland så snabbt att det knakade till i nacken när man följde deras färd längs banan. 

Rejsa med Scalextric

Den här gamla annonsen är så härlig och oskyldig i sin utformning. Sug på den här copyn bara: "En speed-kalkylator medföljer varje sats", "Sänd med 1.50 i frimärken!" och "2 körhandtag".

Också det härliga företagsnamnet - Sven E Truedsson Modellflygindustri AB. Bara en sån grej!

Djävulshoppet!

Bilbanor var, och är, alltid coola. TYCO var nog den som jag kände till mest och som oftast stod på julens önskelistor. Jag fick aldrig en bilbana från TYCO, och överlevde faktiskt det...

Aurora Racing

Racerbanor var alltid uppskattat, säkert denna med. Notera det finstilta: "Reservation för prishöjning till följd av devalvering" - något som har sin grund i Palmeregeringens politik från 1982 - läs mer på Wikipedia.