Gör en tavla och vinn!

Här är de igen. De där läskiga Marabou-clownerna. För några veckor sedan visade jag upp en annons där man kunde köpa deras shorts, och här verkar det ju som om det är just de shortsen som de håller på och formger. Lite pyssel är det med i annonsen också, vilket också är huvudsyftet. Eller, ja, huvudsyftet är väl att sälja godis, genom annonser som denna. Tanken är i alla fall att Nonstop består av prickar och dessa prickar kan man göra en tavla med. Sätt igång, pricka på.

Köp MiniClownernas shorts

Under en period på 80-talet var de här läskiga clownerna maskotar för Marabous satsning på chokladkakor och Nonstop i mindre förpackningar, ett sätt att balansera lösgodisets intåg i det svenska samhället eller att det skulle bli lättare att köpa en mindre chokladkaka än en stor 200-grammare, kanske. 

Ett sätt att nå ut till målgruppen var i alla fall att producera shorts och sälja via annonser i pressen. Vete tusan om jag hade velat ha ett par sådana här shorts, men å andra sidan sprang jag i samma veva omkring i ett par shorts med 7ups maskot Fido Dido, så .... 

Vinn lördagsgodis!

Finns det någon annan rubrik som kan fånga ett barns intresse? "Vinn ditt lördagsgodis". Inte illa, inte illa alls. Och vinsten sen - en hel låda choklad. Och 200 har chansen att vinna. Tävlingen är ju enkel också - skriv ner en frukost, en dryck, en chokladkaka och en grönsak (?!) som börjar på bokstaven M - supersimpelt!

Köp glass från den läskiga clownen!

Kom och köp! Kom och köp! Kör glass av Mr Läskig Clown!

Det är ett under att GB sålde några glassar 1972 med den här reklamen. Min teori är ju att Stephen King såg den här annonsen och andra GB-annonser från samma tidsera och fick uppslaget till clownen Pennywise, monstret från romanen "Det" som kom ett decennium senare. Men, det är bara min teori.

Vinn Playmobilpriser för 30 000 kronor!

Playmobil är en klassisk leksak med anor från Väst-Tyskland i mitten av 1970-talet, och 1987 tävlades det om priser till ett värde av 30 000 kronor. Hade jag varit lite yngre vid det här laget så hade jag säkerligen deltagit, Playmobil var ju coola leksaker som inte var helt billiga att köpa.

Se upp för clownen i mörkret!

Året innan den här annonsen släpptes skräckromanen Det av Stephen King. Den handlar om ett ont väsen som tar formen av en clown - en clown som jagar, dödar och äter upp barn. Undras om reklambyrån bakom den här reklamen hade läst den boken... för här står ju en clown. I mörkret. Och pratar om säkerhet. Fast det är klart, om Stephen Kings clown Pennywise hade gått omkring med McDonalds-reflexer så hade man nog inte blivit lika rädd....

Roliga historier och Marabou

Att berätta roliga historier är ett grepp som är ganska vanligt när det kommer till reklam. Bilder knyter an till klassiska historier, småböcker ges ut som reklam för företagen och ibland - som i det här fallet - så ska man skicka in sin bästa roliga historia för att vara med och tävla. Måhända kanske alla historier ledde fram till en bok eller ett häfte  med roliga historier som sedan kunde delas ut i affärerna, dete säger i alla fall inte annonsen något om.

Serier säljer NonStop

Godis förknippades ofta med serier - då som nu. Den här gången är det de lite läskiga MiniClownerna, som på något sätt motsvarar Marabous mjölkchoklad, som träffar på NonStop och ger henne ett utseende...