Dofta som Barbie

Vad kan vara ett mer naturligt tillbehör än just parfym, eller i alla fall något som doftar gott, när det kommer till dockvärldens lady nummer ett - Barbie. Om det inte handlar om att sätta namnet på tvål, schampoo, duschcreme eller liknande så är det att inleda en ny produktlinje med att ha med tillbehör som doftar gott. Parfymflaska, parfym-creme och parfymblock - det handlar om att tilltala målgruppen som, om jag inte är helt felunderrättad, på 1980-talet var unga flickor. Annonsen, copy och foto, är framtaget av Helsingborgsavdelningen av reklambyrån Ted Bates.

Locka till dig Pixie-djuren med sina lockar

Det gäller att hitta nya sätt att förnya de "vanliga" dockorna och Mattel gjorde ett försök med Lady Lovely Locks där de introducerade de så kallade Pixie-djuren som är ett slags ekorrar med lång, färgglada svansar. Tanken är att de här djuren ska du inte bara kunna pryda de olika dockorna med utan du kan också använda dem som hårförlängning i ditt eget hår. 

Tanken var god, och Mattel satsade mycket på marknadsföring och animerade tv-serie, men produkten klarade sig bara två-tre år, 1990 var den borta från Mattels produktkatalog.

Fullt ös med The Heart Family

The heart Family lanserades från början som kompisar till Barbie, men blev ett så lyckat koncept att de fick "ett eget liv" så att säga. Jag må säga att det är påkostade prylar man kan bygga ut sin familj med; lekplats, strandprylar och en flådig cykel. Hade jag varit målgruppen för dessa annonser hade jag blivit helsåld!

Pusskalas hos familjen Hjärta

The Heart Family lanserades av Mattel som en familj som var kompisar med dockan Barbie - också saluförd av Mattel - men kopplingen till Barbie övergavs snabbt och The Heart Family fick sitt eget liv.

När Barbie gärna spenderade helgerna på strandparty dit hon åkte i sin sportbil, åkte The Heart Family till stranden i en familjevänlig Wolkswagen. Man kan väl säga att The Heart Family var helyllealternativet till Barbie, och det fungerade. Leksaksserien var populär under många år, men nådde sin topp i mitten av 1990-talet innan det dalade.

Häng med till stranden!

Häng med Barbie, Skipper och Ken till stranden. Japp, det var antagligen så vi såg ut 1988... eller nära på i alla fall. Färgerna stämmer. Kanske lite i överkant, men annars inte helt olikt. Just nu undrar jag hur Ken håller fast sin frisbee. Den liksom hänger bara i handen... utan att han håller i den med tummen. Har Ken väldigt kladdiga händer, eller vad är det frågan om...?

Rockfolket är i stan!

Barbie drar med sig sina kompis Dee Dee, Diva (!) och Derek till stan där de ska rocka r*ven av alla! Annonsen är så i tiden, med tanke på att året här är 1986, med kläder i neonfärger och säkerligen tre tuber hårspray.

Känner du Pusle?

Pusle är en av alla dockor som har kommit ut på marknaden, och är inget speciellt. Efter vad jag har kunnat hitta på nätet så tillverkades dem av företaget Ratti i Italien och de verkar ha gjort flera olika sorters dockor, där Pusle och Maria var av den enklare, billigare sorten.

Barbies syster kan minsann kissa

Under många decennier, fram till tidigt 1990-tal var BRIO återförsäljare av allt som hade med Barbie att göra. Framgångssagan som är Barbie höll dockmarknaden i ett stramt grepp i över 40 år, men började tappa mark under 1990-talet. Inte bara i Sverige utan globalt. Ungefär i samma veva startade Mattel en egen säljorganisation för de nordiska länderna och den här annonsen för kissande lillaystern Shelly är gjord av reklambyrån Ogilvy & Mather 1997.

Fler BRIO-leksaker

Julen är barnens högtid, säger man ju, och då gäller det att trycka ut annonser som visar vad barnen kan tänkas viljas ha. BRIO gör som alla andra, fast hade nog bättre kvalitet än många andra...