läsk

En reklambild med titeln Riv av med Fantastiska Fanta.

Fanta har en väldigt varierande linje av annonser - den ena underligare än den andra. Den är klassar sig nog in som en av de mer underliga - sälar på en cirkus som jonglerar med tre Fanta-burkar.

Vad som är lite kul här är att burkarna här fortfarande bara har de tre prickarna ovanför bokstaven N, trots att den här annonsen visas 1984. Redan 1980 började burkar med ett grönt löv intill prickarna introduceras på den globala marknaden, men här saknas det. 

En kul grej är också att annonsen påtalar "Riv av"-markeringen, något som fanns på glasflaskor och som oftast, om jag minns rätt, innehöll pyssel, knåp och roliga historier.

Läs mer om "Riv av med Fantastiska Fanta" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Vem blir Viras och Hickas nya kompis?.

Vira Blåtira är för alla som fick dricka läsk på 1980-talet drycken som gjorde tungan blå - eller groggen för den delen om man var lite vuxnare och använde den till groggvirke. Båda läskesorterna ingick i ett större sortiment som hette Falkens Fantasiland med sidosorter som Halla Ballou, Kiviga Kruse och Halka Banalka. Att engagera barn att komma på nya namn till nya läsksorter var ett bra påhitt. Hicka Persika, till exempel, fick sitt namn på det sättet.

Hela historien om Vira Blåtira går att läsa i boken Serietidningsreklam som jag varit med och skrivit. Finns att köpa i välsorterade bokhandlar och på nätet.

Läs mer om "Vem blir Viras och Hickas nya kompis?" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Zingo - Försvinnande gott.

Zingo - läsken som började som Ingo-läsk efter svenska boxaren Ingemar "Ingo" Johansson och som fick byta namn när hans stjärna började dala - är en klassiskt törstsläckare sedan 1962 och här spelas det an inte bara på sol och sommar utan även windsurfing som introducerats bara något decennium tidigare, i börjav av 1970-talet. Ser dock gott ut - väder såväl som läsken.

Läs mer om "Zingo - Försvinnande gott" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln College.

College. Läsken som jag knappt minns. Har något litet minne av att jag sett den i hyllorna, men har ladrig druckit den. Den här annonsen publicerades i James Bond och jag har sett den i andra serier som vänder sig mot en lite äldre publik. Kan också förklara den relativt enkla, raka designen.

Vad som är lite intressant är att annonsen har ingen stor avsändare. Det är inte Apotekarnes eller Spendrups eller liknande. Tittar man noga så står det nere i vänstra hörnet "En Flavoring-produkt." Vad är då Flavoring? Jo, Flavoring är företaget som startades 1967 av Henry Björklund och som under många år under 1900-talet dominerade den svenska läsk-marknaden genom att erbjuda smak-essenser för många läsksorter. College är tydligen ett försök att inte bara leverera essenser till andra dryckestillverkare utan att även ta en del av marknaden för sig själv. Företaget Flavoring såldes 1993 till Procordia.

Läs mer om "College" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Fanta - Festligt bubblande fruktdryck.

Älskar jantelagscopyn här: "Alla dagar kan inte vara roliga, men med Fanta är det roligt nästan jämt." Sedan var ju det svåra valet om man skulle välja "frisk apelsin" eller "spännande citron"... Spännande citron, det låter nästan lite farligt...

Läs mer om "Fanta - Festligt bubblande fruktdryck" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Nu är Pepsi här!.

Nu är Pepsi äntligen äntligen äntligen här! Annonsen antyder att Pepsi inte funnits i Sverige innan dess, men det är ju inte sant. Pepsi har funnits sedan 1960-talet i vårt avlånga land. Annonsen kanske antyder att sommaren är här - annonsen publicerades i Kalle Anka nummer 28, vilken skulle kommit vecka 28, vilket är ungefär i mitten av juli. 

Läs mer om "Nu är Pepsi här!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Fanta - Festligt och kul!.

Fanta citron. En klassiker bland läskedrycker. Tomahawkerna som barnen kutar omkring med på bilden hade jag en likadan, eller i alla fall väldigt lik. Och om annonsen hade gjorts idag hade säkert Fantaburken i mannens hand digitalt bytts ut för att stämma överens med att man i den här annonsen ju gör reklam för citron-varianten av Fanta. 

Läs mer om "Fanta - Festligt och kul!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Loranga som... godis?.

Jag får nog säga att jag hade bra koll på godishyllan på 1980-talet, men den här kom nog aldrig in under min radar. Eller så var den inte god... vad vet jag...

Läs mer om "Loranga som... godis?" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Fanta.

Den designen på burken kommer man ju ihåg... Fast något slagträ fick jag aldrig tyvärr.

Läs mer om "Fanta" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Köp en läsk och gå med i klubben.

Jag tycker om §3: "Endast medlemmar äger rätt att bära den klubbnål, som du får med posten samtidigt som du får ditt personliga medlemskort." Undras vad som hände ifall man kom på någon som inte var medlem, men som ändå bar klubbnålen.....

Läs mer om "Köp en läsk och gå med i klubben" och se liknande inlägg.

Pages