BRIO visar nyheter

BRIO - namnet kommer från Bröderna Ivarsson Osby efter namnet på bröderna som startade företaget - är för oss svenskar kanske mest känt för sina träleksaker, men de har ju också byggt upp ett slags leksaksimperium genom att agera distributör och återförsäljare för många kända leksaksnamn genom tiderna. Barbie, Masters of the universe, Märklin, SEGA. Listan är lång. Annonsen här består mestadels av egenproducerade leksaker, kanske för att plastleksakernas decennier ligger framför oss.

Stör inte barnen när de leker - dom arbetar

Att leksaker och lek är en förberedande aktivitet för vuxenlivet är nog ingen som säger emot, vilket också annonstexten inleds med. Här trycks det inte att "barnen arbetar" vilket på ett sätt och vis är korrekt. Huruvida "utvecklingen av leksaker är en samhällsuppgift" kan väl diskuteras dock. Men barnen ser ju lyckliga ut, där de får leka med kända märken som såväl Märklin (för pojkarna) och Barbie (för flickorna). Tack och lov så har vi i mångt om mycket lämnat de uppdelade könsrollerna när vi rör oss framåt i tiden.

Mäktiga klappar från BRIO

Jag tycker det är fantastiskt hur en enda annons kan framkalla så många minnen. Jag fick en Märklin-järnväg i julklapp och hade otroligt kul med den i många, många år. BRIOs labyrintspel har man spelat till leda och i vuxen ålder jag har fått en annan utgåva av spelet Tricktrack där man med tärningar ska summera ihop till de siffror som finns tillgängliga och vända bort dem när man fått rätt siffra. Kul, spännande och får hjärnan att aktiveras.

Dags för föräldrarna att få hjälp med sagorna

Käpphästen var kedjan med samverkande leksaksbutiker över hela vårt land och som fanns kvar långt in på 1980-talet. Här är ganska enkel annons för nya leksaker inför julhandeln. Med på bilden och texten finns klassiker som Märklin modelljärnväg, racerbana från Tamiya, en ny sorts Barbie med böjbara knän och böjlig midja också den underbara Mattel-O-Phone - Mattels räddning för föräldrarna!

Fucking Åmål!

Exakt det här stationshuset hade jag till min Märklin-järnväg. Det var ett litet helsike att limma ihop, och jag la aldrig på minnet att det stod Åmål på det. Men det gör det i alla fall.

Märklin marknadsförs av Brio och just den här annonsen sattes ihop av Werne McCann från Malmö, en reklambyrå som från början hette Werne & Co, men som bytte namn när den köptes upp av det amerikanska bolaget McCann 1985. Någon klausul slog säkert fast att namnet Werne skulle stå med på annonserna i några år då den här annonsen är från 1989, fyra år efter köpet.

Mäktiga Märklin

Det är bara att erkänna - jag är en Märklinfantast. Orsaken var den stora lådan som en gång i min barndom stod under julgranen. Fylld till bredden med Märklin-prylar. Begagnad visserligen, men vad spelade det för roll. Under flera år byggde jag och lekte med järnvägen. Sedan packades den ner. 1996 packades den upp igen för att vara en del av julskyltningen i butiken Spel & Papper i Grästorp. Det var en tävling. Som vi inte vann. Anser fortfarande att tävlingen var riggad, för vi hade det coolaste fönstret. Coolaste julskyltningen. Coolaste Märklin...