Hairlock Shomes i Seriemagasinet

Den omåttligt populäre Sherlock Holmes av Arthur Conan Doyle har parodierats både en och två gånger sedan första berättelsen kom ut 1887. En svensk-dansk parodi är Hairlock Shomes där svensken  Magnus Knutsson och dansken Freddy Milton (som då var bosatt i Sverige) stod bakom text och bild. Serien publicerades på 1970-talet i svenska Seriemagasinet, som den här annonsen gör reklam för, och dess systertidning Seriemagasinet Special.

Plats på scen - för Seriemagasinet

Ja, veteraner kan man verkligen kalla de som står i centrum för den här annonsen - Lill-Babs och Seriemagasinet. Lill-babs hade vid det här laget, 1976, varit framgångsrik artist i ungefär 20 år, allt sedan mitten av femtiotalet, och Seriemagasinet kom ut första gången 1948, vilket är nästan 30 år tidigare.

Apropå Lill-Babs. Hon hette ju egentligen Barbro Svensson, och artistnamnet Lill-Babs fick hon av sin manager Simon Brehm, en avsiktlig koppling till den äldre och, vid tiden som Barbro skulle lanseras, betydligt mer kända sångerskan Alice Babs.

Ring Ronald Reagan! Eller inte...

På 90-talet kom telelinjernas 071-nummer som kostade 4:55 i minuten eller mer, men innan dess fanns det ytterst underhållande och av föräldrar närmast förbjudna Heta Linjen. Omdebatterad och omdiskuterad och därigenom "laddad", och det är nog därför som Seriemagasinet skriver HETA LINJEN med stora bokstäver och använder sig av dåvarande president Ronald Reagan för att dra blickarna till sig. Dock handlar det om deras insändarsida som heter Klotterplanket, där du kan ha chansen att få vara med om du skickar in dina tankar och åsikter.

Tänt var'e här!

Fyrverkerier eller dynamit? Oavsett så informerar annonsen om Seriemagasinets sextioåtta sprängladdade sidor som man får tillfälle att njuta av varje torsdag. 

68 sidor toppläsning!

Förstklassig toppläsning fås genom Serieamagasinet. En kär gammal klassiker får många svenska serieläsares hjärtan att banka lite snabbare.

Fyra tungviktare!

Svenska serieakademin bildades 1965 på initiativ av seriekännaren Sture Hegerfors och galleristen Bo A. Karlsson, och har sedan dess främjat seriemediet på olika sätt. De delar bland annat ut Adamsson-statyetten för att uppmärksamma kvalitetsserier i Sverige och utomlands. Serieakademin har tydligen gjort rankinglistor också, och 1982 låg dessa fyra titlar med på deras 10-i-topp: Fantomen, Agent X9, Buster och Seriemagasinet.

Popmormor föredrar Seriemagasinet

Lill-Babs FTW! Popmormor som hon benämns här, känns främmande med dagens ögon. Vid annonsens publicering 1976 var hon 38 år och var långt ifrån mormor. Hennes döttrar föddes cirka 10 år tidigare så mormor var hon icke. Men uttrycket kommer nog från att Lill-Babs, tillika en del andra i samma generation, var vitala i en ålder då många andra började "avrunda" och lugna ner sig i livet. Man blev ju äldre snabbare förr i tiden, det kan man ju lugnt säga.

Men först ett Seriemagasin!

Ännu en annons med Björn Borg. Den här är en variant av en annan annons, med nästan samma uttryck, samma foto i alla fall. Skulle gissa att Semic kontaktade Björn så här i början av hans karriär och gjorde annonser för ett gäng av deras publikationer, t.ex. Seriemagasinet som här görs reklam för samt Buster.

Lill-babs gör reklam för Seriemagasinet

Allas vår Lill-Babs sällar sig till massan som gör reklam för Seriemagasinet. Och till massan som gör internreklam - den sortens reklam där serietidningar gör reklam för andra serietidningar på samma bolag. Inte helt ovanligt då det ofta gav upphov till massiv merförsäljning av just den annonserade tidningen.

Ricky Bruch rekommenderar Seriemagasinet

Intern reklam var och är vanlig bland serietidningar även om dess vara eller icke vara ändrats genom åren. Under tiden då serieläsandet och serieköpandet var som störst i Sverige kunde en reklam för en annan serietidning (då inom samma förlag) ge upphov till en så stor ökad försäljning att man tjänade mer pengar på det än om man skulle tagit in en annons för en produkt.