My Little Pony

Skoldags för de små ponnysarna! Den stora behållningen av den här annonsen får jag nog säga är namnen på de nya kusarna: Alphabet, Count-a-lot, Schoolbag, Pictures, Musictime, Playtime, Sportstime och Paintingtime. Kam medföljer också - så man kan kamma håret på sina My Little Ponies.

Köp en linjal från Scan...

Scan slår ett slag för ett bra och järnhaltigt mellanmål - leverpastejen. De gör kopplingen till skolan och erbjuder målgruppen att köpa en linjal som man kan skriva upp sitt skolschema på. Samt lyfter fram att den INTE går att använda till att skjuta leverpastejklattar med. Är det verkligen sant? Är inte det som att säga "jag lägger nyckeln till skrivbordslådan med godispåsarna i här borta, men det går inte att använda nyckeln till att låsa upp godislådan"? Uppvigling kanske man kan klassa det som? 😀

Kånken - Ryggan för tugga tag

Kånken är en av de mest klassiska svenska ryggsäckar som finns och jag hade en likadan röd som visas i annonsen i grundskolan, men det har jag skrivit om på en annan post om Kånken. På senare tid har Kånken fått en hipster-status och har nått utanför våra gränser i och med att Fjällräven lanserats och öppnat butiker i bl.a. USA.

Rollen som klassens hjälte är ledig!

Dags för en Stockholmscentrerad annons: Skoltrampet. Om du deltar i Skoltrampets och Gröna Lunds cykeltävling - i Stockholm - så kan du vinna en dag på Gröna Lund - i Stockholm. Minns att vi hade liknande tävlingar eller arrangemang på 1980-talet när jag själv gick i grundskolan, så det är ju inget som är 100% exklusivt för vår huvudstad, och ska man se till upptagningsområde så stod säkert Stockholm och StorStockholm för en stor del av prenumeranterna på de olika serietidningarna som annonsen kördes i, så det är ju inte bortkastade annonseringspengar.

Tjäna pengar genom att sälja julkort

Det har funnits många sätt för barn och ungdomar att tjäna pengar - finns än i dag också såklart. Jultidningar är ett av de mer vanliga. Majblommor likaså, där går pengarna till välgörande ändamål och en liten slant till klassen. Julkort var ett annat sätt att sälja produkter och tjäna en slant till klasskassan så man kunde åka någonstans lite lyxigare. Klass 7C siktar på att åka till London och lägger sin tid på att sälja julkort för att få in tillräckligt med slantar för resan.

Mina Vänner

En klassiker som heter duga. Boken Mina Vänner (eller varianter därav), som man lånade ut till sina kompisar över en rast eller till dagen därpå med de klassiska frågorna som "Vad ska jag bli när jag blir stor? Favoritintressen. Favoritfilm. Favorithusdjur."

adidas - vi gör bra ryggsäckar också

Åh, den klassiska ryggsäcken, ett stor lådliknande fack och sedan ett nästan lika stort lådliknande fack på framsidan. Med ett tryck på. Om det inte så Salomon, så var det Reebok. Eller som i det här fallet - adidas. Jag tycker om förtydligandet i annonsen: adidas - vi gör bra ryggsäckar också.

Annonsen är framtagen av den nästan legendariska byrån Hall & Cederquist.

Åke Skiölds hobbykurs i teckning

Åke Skiölds tecknarskola är en av de annonser som körts längst över decennierna på 1900-talet. 15 kursbrev samt möjligheten att få sina teckningar bedömda av Åke för bara 330 kronor plus porto. Det är inte illa, må jag säga.

Målgrupp: Föräldrar!

Reklamen i Kalle Anka är oftast trevlig att uppleva, men så fanns de där annonserna som var riktade till de som ibland läste högt ur tidningen för sina barn - föräldrarna! Detta skulle jag säga är ett praktexempel på en annons som vänder sig till föräldrarna, även om den lockar med tävling och allt. Handen på hjärtat, antalet barn som kutar ner till Handskmakar'n efter att ha sett den här annonsen kan man nog räkna på kapten Kroks dåliga hand.