Goda råd från OLW

Det här goda råd. De funkade 1984 och de funkar än i dag. Tidlös reklam med andra ord. OLW Chips med sin maskot, OLW-vargen.

Internt kallades vargen för Ulven, efter det gamla ordet för varg - ulv. Tecknaren är Torvald Sundbaum som ingick i den plantskola av illustratörer som började sina karriärer på Svenska MAD. Reklambyrån som tog fram konceptet hette Arbmans, en av de större när de här annonserna kablades ut i medier.

Cloettas Stålmus

Cloettas mus som på värsta Stål-Långben-manér blir Stålmusen när den äter en jordnöt gjorde inget större intryck på världen, i alla fall inte om man gör lite sökningar på internet. Den här produkten kom och gick utan att lämna några större spår efter sig, även om jag personligen kommer ihåg produkten. Fast jag kanske kommer ihåg reklamen mer än själva produkten. Tja, svårt att veta...

Halloween-tema i teckningstävling hos OLW

Sisådär 15-20 år innan Halloween började föras fram av handlarna i Sverige som ytterligare ett sätt att tjäna pengar på konsumtion av alla de slag, så hade OLW en teckningstävling som kunde varit hämtat ur vilken Halloween-kampanj som helst. Här kretsar tävlingen kring deras produkt OLWAR (ordlek med ordet "howl", yla) och därigenom temat på tävlingen. Teckna och vinn, denna gång är det produkter från SEGA i vinstpotten.

Cheez doodles - Originalet som står sig fortfarande!

OLW lanserade ostbågen efter en amerikansk förlaga 1968 och sedan dess har svenskarna varit som galna i den böjda, gula bågen. Eller kroken. En undersökning som gjordes 2011 visade att nästan hälften av svenskarna säger "ostkrok" i stället för "ostbåge". 60% säger ostbåge och 40% säger ostkrok. Statistiskt sett.

Oavsett vad man kallar den så är ostbågarna, eller Cheez Doodles som de heter när OLW producerar dem, här för att stanna.

De right chips for de moving hips

Den här kampanjen kommer jag inte ihåg något av, men slås av att copyn "de right chips for De moving hips" drar tankarna åt rapparhållet, åt förortssvenska, åt det coola hållet. Ungefär som OLWs reklam från samma tid där man dunkar på oljefat och studsar omkring (med den nu stjärnspäckade reklamen med Magnum Coltrane Price, Bea Uusma och Micke Strid) som kan ses här.

"Sounds crispy!"

Den här reklamen satte sig stenhårt i mig som tonåring. Dels för att det var i den här vevan som jag köpte och läste mest serietidningar av den lite äldre sorten och som därför innehöll reklam som vände sig mer mot min åldersmålgrupp, och dels för att TV4 började sända i hela Sverige och det var den första reklamkanalen som jag möttes av regelbundet. Och där sändes reklamen om och om igen.

I reklamen syns den nu etablerade författaren Bea Uusma, sångaren Magnum Coltrane Price och dansaren och koreografen Micke Strid.