Parken ZOO i Eskilstuna

Kul och lekfull rubriksättning: "Barn väljer - Vuxna betalar - Alla upplever" för Parken Zoo i Eskilstuna i mitten av 1990-talet. Det verkar finnas något för alla åldrar och sinnesstämningar, men något som är extra kul för mig, som läste och levde mig in i Fantomens värld på 1980-talet är så klart Fantomenland. Där har man chans att se dödskallegrottan, träffa Fantomen och Guran och mycket annat. När den här annonsen kördes så var jag för gammal, men hade jag fått möjligheten att åka till Fantomenland när jag var 9-10 år så hade jag ... antagligen inte vågat hälsa på Fantomen. 🤷‍♂️ 🤪

Kom till Legoland!

1999 hade Resia precis lanserat sin webbsida, tidsenligt hopknopad med tables och de kompletterar med en annons om Danmark stora lockelse - LEGOLAND. Resia hjälper till med att fixa resan och deras slogan är den klockrena "nu åker vi".

Annonsen är sammansatt av West Art Reklambyrå.

Liseberg - där karusellerna är jättevakna

I nummer 16 (som bör ha motsvarat vecka 16, dvs slutet av april) av Kalle Anka 1999, gjorde Liseberg, västsveriges - kanske hela Sveriges - bästa nöjespark reklam för att de har vaknat ur vintervilan.

På på bondgård i Danmark

Att åka till Danmark har väl aldrig varit så enkelt som efter bron till grannlandet byggdes (tills en pandemi satte krokben för allt) men innan bron så behövdes det tydligen lite reklam i en nationell tidning för att komma över till Danmark. Ordflätan är ju den lättaste någonsin. Klarar du den?

Hej alla svenska barn

"Hej alla svenska barn..." Undras om en reklambyrå skrivit så i dagens Sverige? Här är det i alla fall den danska turistbyrån som vill locka barn (och antagligen deras föräldrar) till det gemytliga Danmark. Clownen drar tankarna till Köpenhamns Tivoli såklart, jag är dock mer osäker på lejonet och den knallröda kossan.