Lycko-trollen är här igen

Reklam för små platstroll från DAM, lycko-troll
Hittades i

Lycko-trollens historia börjar så långt tillbaks som på 1940-talet då dansken Thomas Dam (därav logotypen DAM i annonsen) började jobba fram en leksaksprodukt som skulle sprida glädje. Han fann den i sin barndoms historier om troll. Trollen blev oerhört populära under 50- och 60-talet och fick en renässans på 1990-talet då föräldrar skaffade troll till sina barn, eftersom de haft sådana när de var små. Nästa renässans kom 2016 då Hollywood placerade trollen i en påkostad animerad film - Trolls.

Ett nyligen upprättat licensavtal gör att Dams troll nu får lov att säljas i 111 länder på vår jord, vilket inte är en dålig utveckling för en leksak som från början skapades för att sprida glädje - vilket de fortfarande gör.

Hittades i nummer 35 av Kalle Anka & C:o, från 1979 som då kostade 3:95.

Annonsen ovan har också publicerats i följande tidningar och nummer:

Nummer 17 av Kalle Anka & C:o, från 1979 som då kostade 3:95.

Lägg till ny kommentar

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.