Det bidde en bok!

Reklam Från Förr har funnits på webben sedan 2013, och som idé i min skalle sedan sent 90-tal, och nu är det dags att låta innehållet figurera i ett annat sammanhang - som en bok!

Tidigare i år blev jag kontaktad av författaren, och numera förläggaren, Jimmy Wilhelmsson, som tidigare skrivit nostalgiböckerna Generation 500, Generation 64 och Boken Om Äventyrspel. Han föreslog att vi skulle slå våra påsar ihop och skriva en bok om reklam. Jag nappade direkt eftersom en av mina tankar med den här sajten alltid har varit att det skulle mynna ut i en bok.

Och vilken bok det kommer att bli! Tack vare ett rejält research-arbete från både min och Jimmys sida så kommer vi kunna presentera en gedigen bok med mycket bakgrundshistorier, intressanta fakta, anekdoter och 100% nostalgi! 

Fram med luppen!

Omslaget till boken Serietidningsreklam!Boken - Serietidningsreklam! - är precis som titeln antyder en bok med reklam från serietidningar, närmaste bestämt från guldåldern inom svensk serietidningsproduktion, 70- och 80-talet. Några annonser från det glada 60-talet slinker nog med av bara farten, men 70- och 80-talet är de årtionden som vi koncentrerar oss på. Det är inte bara för att det under dessa årtionden säljs mest serier någonsin i Sverige, det blir försäljningsrekord efter försäljningsrekord, men det är också de årtionden som vi båda författare plöjer igenom serietidning efter serietidning, dag ut och dag in, kväll efter kväll. Kalle Anka & C:o, Fantomen, Fix & Foxi, Lilla Fridolf, Knasen, Serieparaden - listan kan göras hur lång som helst. Och vi har återbesökt många av dessa för att hitta de mest underliga, nostalgifyllda, klockrena, fantasifulla annonserna och för att sedermera luska ut historierna bakom dessa annonser.

Boken kommer att ges ut på det nystartade förlaget Fandrake - startat av Jimmy tillsammans med gamle Filmkrönikeprogramledaren Orvar Säfström - och kommer att bli klar våren 2018. Research har gjorts under de gångna månaderna, kapitelindelning är klar och det som nu ligger framför oss författare är att finslipa texterna och sedan låta en talangfull layoutare göra sin magi för att boken ska bli så fin som man kan vilja att en påkostad coffee table-bok ska vara.

Är detta kul?

Kul och kul, det vet jag inte, men vad som är säkert som amen i kyrkan är att man kommer att känna igen sig. Även om man inte läste så mycket serier. Mycket av den här reklamen visades naturligtvis på andra ställen också - i andra tidningar, som en del av en större reklamkampanj där även bio-reklam visades, på annonstavlor. Det kommer helt enkelt att bli en resa tillbaks i tiden, till en tid då man var ung, inte var överdröst med ansvar, då man levde för dagen och såg fram emot lördagsgodiset med förtjusning i sinnet. En bild säger mer än tusen ord, brukar man ju säga, och boken kommer att innehålla mängder med minnes-kittlande bilder - vilket gör att berättelserna runt omkring produkterna och reklamen blir grädden på moset. 

Julklapp?

Det är en av de vanligaste frågorna som vi får nu, och det är väl inte så konstigt med bara några få veckor kvar innan tomten knackar på dörren på självaste julafton. Tyvärr så kommer inte boken att hinna bli klar till julhelgen, men man kan ju alltid lägga en förhandsbeställning och sedan skriva ut följande flådiga bild och slå in och ge bort. Sedan kommer boken som ett brev på posten, och då får man en chans till att få lite julkänslor när man väl kan räcka över den färdiga boken.

Var hittar jag boken?

Boken beställer du från förlagets hemsida, på Fandrake.com.

Jag kommer att skriva mer om boken längre fram och innan dess så lägger jag naturligtvis ut fler gamla reklambilder här på webbplatsen.

Goa bokskrivarhälsningar,
Adam