Hoppa till huvudinnehåll
Hem
Reklam och innehåll från 1900-talets serietidningar
  • Förstasidan
  • Boken
  • Galleri
  • Köp serietidning
  • Sök
  • Om Reklam Från Förr
  • Kontakt

Huvudmeny

  • Förstasidan
  • Boken
  • Galleri
  • Köp serietidning
  • Sök
  • Om Reklam Från Förr
  • Kontakt

80-talsreklam

Malacosnören - Mer än gott...

Publicerad 2025-05-08 av Adam Evertsson

Kan en kille se mer nöjd ut med en situation? Tveksamt. Jag minns att jag hade starka känslor för den här reklamen, kanske för att killens utseende påminde om Fred Savage i tv-serien "En härlig tid", eller att han var så populär att två tjejer klängde på honom och jag helt enkelt var avundsjuk. Jag vet inte, men känslorna ligger där under ytan och gör sig påminda när jag ser annonsen. Jag var i alla fall inte så patetisk att jag köpte godissnören från Malaco och gick omkring och försökte få tjejer att nappa på snöret och hängde från munnen.... men vem vet, kanske hade någon nappat.

Tävla med 3 Musketeers

Publicerad 2025-05-01 av Adam Evertsson

3 Musketeers är chokladbiten med en brokig historia i Sverige, och som sedermera döptes om till Milky Way. Namnbytet hände 1990, alltså några år innan den här tävlingen där man helt enkelt ska placera in en chokladbiten i den geometriska figuren och skicka in svaret för att vara med att vinna. Ett säkert sätt att engagera läsare och ätare - ordna en tävling.

Vinn en cykel med Panda-godis

Publicerad 2025-04-25 av Adam Evertsson

Pandagodiset verkar tycka om tävlingar, fast det är klart, det är ju ett lätt sätt att synas. Här är det Crescent-cyklar som står på spel, i en annan annons var det 5 stycken surfingbrädor som man kunde ha turen att vinna. Jag har ingen aning om vad man behövde göra för att vinna, men för cyklar eller surfingbrädor så kan jag tänka mig att göra mitt yttersta för att ta hem segern.

Fantomen har tio tigrars styrka

Publicerad 2025-04-21 av Adam Evertsson

"Fantomen har tio tigrars styrka" är ett av de kända Fantomenordspråken som det slängdes med i tidningen med samma namn som den blåklädde hjälten. Jag vet inte hur han lyckades få tigern i det där greppet, men kan väl hålla med om att det nog kan vara svårt som tiger att ta sig ur det greppet...

Fantomens skattjakt

Publicerad 2025-04-15 av Adam Evertsson

Tävlingar har alltid varit ett sätt att få folk att köpa serietidningar. Det kan vara företag som köper annonser som kräver att man ska klippa i tidningen för att få loss en kupong som du ska skicka in för att vara med. Det kan också vara tidningens egna redaktion som arrangerar en tävling - för prenumeranter eller lösnummerköpare. 

Önskeklubben - På hugget

Publicerad 2025-04-09 av Adam Evertsson

Glada Jan Hedlund från Alvesta drog vinstlotten i Önskeklubben i tidningen Lilla Fridolf där han önskade sig havsfiskerullen Ambassadeur 30 - och fick det! Jag har många gånger skrivit om hur jag själv önskade mig saker via Önskeklubben utan att få något, jag kommer inte ihåg nu vad det var, men kan inte tänka mig att det var något storslaget direkt. Men men... olika falla livet lotter, som man säger....

Barbie har blivit prinsessa!

Publicerad 2025-03-28 av Adam Evertsson

Specialförpackningar med Barbie tillhör vardagsmaten när det kretsar kring reklam för leksaker. Det kan handla om att Barbie är en affärskvinna, en ryttare, en solstekande strandbrud eller som här - där hon är det mest klassiska av dockor, en prinsessa! BRIO pytsar ut reklamen och snackar även om Barbie-bladet som du kan hämta hos din lokala leksakshandlare. 

Hört på stan om Basset's vingummin

Publicerad 2025-03-25 av Adam Evertsson

Godisälskarna verkar vara tydliga med vad de tycker om för sorts vingummin - i alla fall om man frågar Basset's. Aningen partisk reklam - fast vilken reklam är inte det. En sak är säker i alla fall, Basset's vingummi är bland de godare på marknaden, det tycker i alla fall jag, och jag äter en heeeeel del godis.

Dajm i Tyskland

Publicerad 2025-03-13 av Adam Evertsson

Den här annonsen är från 1986. Fyra år senare ska världen - nåja, Sverige i alla fall - skakas av att Dajm byter namn till Daim. Orsaken är tråkig, det har med exportproduktion att göra. Det är billigare och enklare att ha ett och samma namn på en produkt som ska finnas tillgänglig på många marknader.

Ta an spökena från Ghostbusters!

Publicerad 2025-03-01 av Adam Evertsson

Så gärna man ville ha de här leksakerna. Dels för att det var ju Ghostbusters, och dels för slajmet. När Ghostbustersfilmen gick upp på biograferna i mitten av 80-talet var det så häftigt, så underbart och så coolt. Och när leksakerna började dyka upp så var jag i precis rätt ålder. Jag fick eller köpte dock aldrig några, men oj vilka coola lekar det hade kunnat bli.

Paginering

  • Sida 1
  • Nästa sida ››

Köp boken Serietidningsreklam!

Sidfot

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter