Hologram med Barbie

Det här verkar vara den perfekta klänningen för din Barbie - i alla fall om man ser till föräldrarnas plånbok. Köp en klänning - få 9 på köpet. Med ett slags påbyggnadsliknande set så kan du stöpa om din Barbies utstyrsel på många olika sätt. 

Kul också att de gör reklam för att man kan få en hologram-bild med Barbie om man beger sig till sin närmaste leksaksaffär.

Dofta som Barbie

Vad kan vara ett mer naturligt tillbehör än just parfym, eller i alla fall något som doftar gott, när det kommer till dockvärldens lady nummer ett - Barbie. Om det inte handlar om att sätta namnet på tvål, schampoo, duschcreme eller liknande så är det att inleda en ny produktlinje med att ha med tillbehör som doftar gott. Parfymflaska, parfym-creme och parfymblock - det handlar om att tilltala målgruppen som, om jag inte är helt felunderrättad, på 1980-talet var unga flickor. Annonsen, copy och foto, är framtaget av Helsingborgsavdelningen av reklambyrån Ted Bates.

Hemma hos Barbie

Har inte Barbie det alldeles perfekta livet? Allt är bara solsken, hela dagen. Perfekt hår, perfekt kök, söta möbler, snygga kompisar. Perfekt make up. Fast allt kanske inte är perfekt. Jag tänker på texten i annonsen "Se efter så att det står Barbie på förpackningarna. Då vet du att du får rätt saker." Upplevde Mattel och Scanditoy att det var lite för många Barbie-kopior på marknaden, tro? 

Barbie och den pråliga sovsäcken

"Jewel secrets" gav möjligheten att inte bara ikläda Barbie i en galaklänning som hette duga, men även att använda sagda galaklänning som aftonväska. Mmmm, vilken grej, och då tänker ni säkerligen som jag. Men fötterna då? Om de ska sticka ut så är det ju hål i väskans underdel. Det löstes helt enkelt genom att Barbie inte fick sticka ut sina fötter genom några år. Galaklänningen är en väska, utan hål. Så när Barbie gled omkring på kompisens slott eller galaföreställningen så var det egentligen inte i en galaklänning eller aftonklänning - utan i en prålig sovsäck!

Samla & Byt med Barbie!

Samlarbilder var - och är! - en stor grej. De här tillhör såklart de enklare, klistermärken som ska klistras in i ett samlaralbum, medan andra var lyxigare och var ämnade för byten. De här gick såklart att byta också, man stod ju alltid med ett lager av extra bilder som man inte hade någon nytta av...

Häng med till stranden!

Häng med Barbie, Skipper och Ken till stranden. Japp, det var antagligen så vi såg ut 1988... eller nära på i alla fall. Färgerna stämmer. Kanske lite i överkant, men annars inte helt olikt. Just nu undrar jag hur Ken håller fast sin frisbee. Den liksom hänger bara i handen... utan att han håller i den med tummen. Har Ken väldigt kladdiga händer, eller vad är det frågan om...?

Rockfolket är i stan!

Barbie drar med sig sina kompis Dee Dee, Diva (!) och Derek till stan där de ska rocka r*ven av alla! Annonsen är så i tiden, med tanke på att året här är 1986, med kläder i neonfärger och säkerligen tre tuber hårspray.

Barbies syster kan minsann kissa

Under många decennier, fram till tidigt 1990-tal var BRIO återförsäljare av allt som hade med Barbie att göra. Framgångssagan som är Barbie höll dockmarknaden i ett stramt grepp i över 40 år, men började tappa mark under 1990-talet. Inte bara i Sverige utan globalt. Ungefär i samma veva startade Mattel en egen säljorganisation för de nordiska länderna och den här annonsen för kissande lillaystern Shelly är gjord av reklambyrån Ogilvy & Mather 1997.