BRIO visar nyheter

BRIO - namnet kommer från Bröderna Ivarsson Osby efter namnet på bröderna som startade företaget - är för oss svenskar kanske mest känt för sina träleksaker, men de har ju också byggt upp ett slags leksaksimperium genom att agera distributör och återförsäljare för många kända leksaksnamn genom tiderna. Barbie, Masters of the universe, Märklin, SEGA. Listan är lång. Annonsen här består mestadels av egenproducerade leksaker, kanske för att plastleksakernas decennier ligger framför oss.

Bubbla med Barbie

Barbie har blivit en slags transformer här, ryck loss fe-vingarna från Barbie och sätt dem på en stav så får du en perfekt såpbubbelmojäng att leka med. Skämt åsido, det låg rätt i tiden - ah, vem försöker jag lura - feer ligger alltid rätt i tiden, och att korsa Barbie med fe-konceptet var väl ett bra trick. Man får väl bara hoppas att dockkläderna kunde stå emot såpbubbellösningen när man satte tillbaks vingarna på Barbiesen igen. Annars blev det nog gråt och tandagnissel i hemmet...

Stör inte barnen när de leker - dom arbetar

Att leksaker och lek är en förberedande aktivitet för vuxenlivet är nog ingen som säger emot, vilket också annonstexten inleds med. Här trycks det inte att "barnen arbetar" vilket på ett sätt och vis är korrekt. Huruvida "utvecklingen av leksaker är en samhällsuppgift" kan väl diskuteras dock. Men barnen ser ju lyckliga ut, där de får leka med kända märken som såväl Märklin (för pojkarna) och Barbie (för flickorna). Tack och lov så har vi i mångt om mycket lämnat de uppdelade könsrollerna när vi rör oss framåt i tiden.

Snöprinsessan Barbie

Med ett vanligt vitt bäddlakan och lite kuddar under kunde man lätt fixa till ett vinterlandskap som hundsläden med Barbie kunde köra runt i. Här är det ingen nyhet kring själva Barbie-dockan, utan det är Barbies utstyrsel och hundarna med släden som stod för nyheten. Kanske därför som det "bara" blev en halvsidesannons...?

Explosiva Dinah-mite!

Dockan Dinah-mite kom från leksaksföretaget Mego, som grundades 1954 och gick i konkurs 1982/83. Dinah-mite salufördes som ett alternativ till Barbie där Dinah-mites förmåga att stå själv lyftes fram som ett säljargument som hette duga. Att Dinah-mite gick att posera på fler sätt än Barbie var också en ofta förekommande sak i reklamen kring dockan. Trots dockans flexibilitet så blev det ingen större försäljningssuccé.

Barbies magiska fjärilar

Uppfinningsrikedomen är stor när det kommer till Barbie och hennes accessoarer. Här är det magiska fjärilar som rör sig när man för ett trollspö över dem. Det är (såklart) magneter som får det hela att "rocka". Små magneter i fjärilarnas rosa kroppar och en lite större magnet i trollspöt. Oftast när det handlar om magi så är det just magnetism som är det magiska. Men så länge det funkar så...

Musiksagor med Mattel och Hasbro

När det handlar om musiksagor och kassetter så är det oftast Walt Disneys sagor som lyfts fram. Här är det dock varumärken från Mattel och Hasbro som står i centrum - Barbie, My Little Pony och Lady Lovely Locks. Samtliga skulle säkert inbringa en mindre förmögenhet på Tradera eller eBay med rätt köpare...

Hologram med Barbie

Det här verkar vara den perfekta klänningen för din Barbie - i alla fall om man ser till föräldrarnas plånbok. Köp en klänning - få 9 på köpet. Med ett slags påbyggnadsliknande set så kan du stöpa om din Barbies utstyrsel på många olika sätt. 

Kul också att de gör reklam för att man kan få en hologram-bild med Barbie om man beger sig till sin närmaste leksaksaffär.

Dofta som Barbie

Vad kan vara ett mer naturligt tillbehör än just parfym, eller i alla fall något som doftar gott, när det kommer till dockvärldens lady nummer ett - Barbie. Om det inte handlar om att sätta namnet på tvål, schampoo, duschcreme eller liknande så är det att inleda en ny produktlinje med att ha med tillbehör som doftar gott. Parfymflaska, parfym-creme och parfymblock - det handlar om att tilltala målgruppen som, om jag inte är helt felunderrättad, på 1980-talet var unga flickor. Annonsen, copy och foto, är framtaget av Helsingborgsavdelningen av reklambyrån Ted Bates.

Hemma hos Barbie

Har inte Barbie det alldeles perfekta livet? Allt är bara solsken, hela dagen. Perfekt hår, perfekt kök, söta möbler, snygga kompisar. Perfekt make up. Fast allt kanske inte är perfekt. Jag tänker på texten i annonsen "Se efter så att det står Barbie på förpackningarna. Då vet du att du får rätt saker." Upplevde Mattel och Scanditoy att det var lite för många Barbie-kopior på marknaden, tro?