Corgi Toys - För hårda tag

Så coola bilar! Och pedagogiskt framställt. Bärgningsbilen kan du använda när dina andra Corgi-bilar "gått sönder". Coolast här är väl ändå sportbilen. Du får inte bara en skidåkare och en kälkåkare med i paketet utan möjligheten att fälla baksätet i bilen genom ett väl dolt kugghjul invid ena bakhjulet. Snyggt, fint och rejält.

Rejsa med Carlsberg och Corgi

Vad får du om du köper en Fiat, en racerbåt och en Land Rover? Antagligen hål i plånboken, eller ett tomt bankkonto. Fast om du hade köpt de här i slutet av 1970-talet när de var nyheter och inte lekt med dem så hade det kanske varit tvärtom - då hade samlarna stått i rad för att betala dig dyra pengar. Kanske. Coola var de i alla fall. Och är. Fortfarande.

Nu händer det saker!

Matchbox är en av de tillverkare av leksaksbilar som står ut, kvalitetsmässigt, och deras annonser återkommer med jämna mellanrum i serietidningar från min ungdom. Den här slår an en sträng eftersom jag ägde en gul-lila lastbil där man tryckte på bensintanken för att gradvis höja flaket - precis som man på lastbilen överst i bild använder samma bensintank för att fälla ner rampen. Hjärtat klappar lite extra här alltså.

Veckopengsbilar från Majorette

Det här är ett bra koncept må jag säga. Att lyfta fram att för din veckopeng har du nog råd att köpa en leksaksbil från Majorette - de kostar bara en femma. Om du vill ha en av de lite större bilarna så kan du spara din veckopeng i två veckor så bör du ha råd till dem då de kostar runt 8 kronor.

Killen med enormt stora kepsen användes under många år, bland annat i den här annonsen från ett par år tidigare.

Snygga Londonbilar

Häromdagen klankade jag ner på en tecknad annons från Tenson, som jag tyckte var otroligt dåligt målad. Här är det precis tvärtom. Där andra annonser från Corgi oftast är fotografier på uppställda fordon, så är denna målad - och det på ett underbart sätt. Verklighetstroget och snyggt. Det är så här som illustrerade annonser ska vara!

Full fart i fjällen

siku bilar har jag ingen koppling till, men jag känner ingen den gröna cabrioleten i annonsen och kan se GBs glassbil för mitt inre, så jag har nog säkerligen lekt med bilar från siku.

TYCO - Störst och häftigast

Det gäller att inte vara småskalig när det kommer till reklam för bilbanor. Brio Partner och dess reklambyrå Ted Bates (Helsingborg) slog på stora trumman och hade stort typsnitt: Störst! Häftigast!

Kanske de tänkte att man på något undermedvetet sätt ska koppla samman storleken och längden på bilbanan med att varumärket också är stört och häftigast, och därigenom känna sig mer angelägen om att köpa just Tyco... Reklambranschen är en häftig bransch!

Mixa och matcha!

Matchbox är en klassiker när det kommer till leksaksbilar och i slutet av 1980-talet så introducerade de serien Connectables. Det var helt enkelt leksaksfordon - bilar, båtar- helikoptrar - som hade möjligheten att ta isär i två eller tre delar och sedan kunde man pussla ihop dem efter eget humör och huvud.

Kommande år så kunde de även byggas ut med en slags reglar, som gjorde att man kunde bygga fordon på höjden, eller tvären, vilket skulle kunna resultera i ett fordon med tre framdelar och tre bakdelar, bredvid varandra. Fantasin visste inga gränser...

Skadan fixas med Plastic Padding

Min pappa använde Plastic Padding till att fixa mycket, och lukten av den är för mig så förknippat med småfixande här och var i hemmet. 

Plastic Padding är ett svenskt varumärke som grundades av Gösta Ericsson år 1956. Den första Plastic Paddingprodukten som lanserades på den svenska marknaden var spacklet Kemisk Metall. Varumärket Plastic Padding har sitt ursprung från produktens egenskaper; Plastic från ingrediensen polyester och Padding från dess förmåga att expandera samt fylla hål och sprickor.