Veckopengsbilar från Majorette

Det här är ett bra koncept må jag säga. Att lyfta fram att för din veckopeng har du nog råd att köpa en leksaksbil från Majorette - de kostar bara en femma. Om du vill ha en av de lite större bilarna så kan du spara din veckopeng i två veckor så bör du ha råd till dem då de kostar runt 8 kronor.

Killen med enormt stora kepsen användes under många år, bland annat i den här annonsen från ett par år tidigare.

Snygga Londonbilar

Häromdagen klankade jag ner på en tecknad annons från Tenson, som jag tyckte var otroligt dåligt målad. Här är det precis tvärtom. Där andra annonser från Corgi oftast är fotografier på uppställda fordon, så är denna målad - och det på ett underbart sätt. Verklighetstroget och snyggt. Det är så här som illustrerade annonser ska vara!

Full fart i fjällen

siku bilar har jag ingen koppling till, men jag känner ingen den gröna cabrioleten i annonsen och kan se GBs glassbil för mitt inre, så jag har nog säkerligen lekt med bilar från siku.

TYCO - Störst och häftigast

Det gäller att inte vara småskalig när det kommer till reklam för bilbanor. Brio Partner och dess reklambyrå Ted Bates (Helsingborg) slog på stora trumman och hade stort typsnitt: Störst! Häftigast!

Kanske de tänkte att man på något undermedvetet sätt ska koppla samman storleken och längden på bilbanan med att varumärket också är stört och häftigast, och därigenom känna sig mer angelägen om att köpa just Tyco... Reklambranschen är en häftig bransch!

Mixa och matcha!

Matchbox är en klassiker när det kommer till leksaksbilar och i slutet av 1980-talet så introducerade de serien Connectables. Det var helt enkelt leksaksfordon - bilar, båtar- helikoptrar - som hade möjligheten att ta isär i två eller tre delar och sedan kunde man pussla ihop dem efter eget humör och huvud.

Kommande år så kunde de även byggas ut med en slags reglar, som gjorde att man kunde bygga fordon på höjden, eller tvären, vilket skulle kunna resultera i ett fordon med tre framdelar och tre bakdelar, bredvid varandra. Fantasin visste inga gränser...

Skadan fixas med Plastic Padding

Min pappa använde Plastic Padding till att fixa mycket, och lukten av den är för mig så förknippat med småfixande här och var i hemmet. 

Plastic Padding är ett svenskt varumärke som grundades av Gösta Ericsson år 1956. Den första Plastic Paddingprodukten som lanserades på den svenska marknaden var spacklet Kemisk Metall. Varumärket Plastic Padding har sitt ursprung från produktens egenskaper; Plastic från ingrediensen polyester och Padding från dess förmåga att expandera samt fylla hål och sprickor. 

Bilar med kvalitet

I skala 1:25 så sådde Polistil fröet inom mig att få äga de här häftiga bilarna. Med öppningsbara detaljer såsom baklucka, motorhuv och dörrar så var de perfekta att blanda in i leken med småfigurer av alla sorter. Om jag minns rätt så var dock priset lite högre på de här bilarna - inte så konstigt med tanke på att det behövs mer jobb för att göra alla detaljer - så det blev inte många sådana i presenter eller inköp via veckopengen...

Enkelt att sätta ihop

Hemma hade vi en grön veteranbil från Matchbox som jag försökte mig på att sätta ihop då och då. Det funkade inte. Antagligen hade jag inte tålamodet till att pyssla med modellbilar. 

Corgi - inte bara bilar!

Tillsammans med Hot Wheels och Majorette så är väl Corgi det leksaksmärke som jag förknippar med leksaksbilar allra mest. I sandlådan och i leksakslådan låg det en hög med leksaksbilar som fick vara med om alla möjliga äventyr.

Den vuxna versionen av mig, som skriver den här texten, är dock mer upphetsad av Läderlappens bil, Chitty Chitty Bang Bang samt Beatles gula u-båt! Tänk om man kunde hoppa tillbaks i tiden och säga till att det var de tre som mitt yngre jag skulle lägga veckopengen på...