Festligt bubblande med Fanta

Kul illustration och intressant copy (som jag har skrivit om i den här annonsen som kördes i Kalle Anka & C:o baserat på samma mall, samma år), men det som jag fastnar för nu är inte bara det faktum att man återanvänt bilden på flaskan och glaset (återigen, jämför med annonsen i Kalle). Betänk också att man här inte bara missar att den högre flaskan kastar en lika hög skugga som det kortare glaset. Det finns en detalj till - vad står bakom flaskan? Vad kastar en tredje skugga?

Vattenskadad Fanta

Sommar, sommar och sol! Ser helt underbart ut. Klassisk vattenslang i trädgården (ni som bor i lägenhet, göre er icke besvär) i sommarens härliga sol. Ger sköna vibbar, kanske mest för att på bilden syns den äldre sortens läskeburk samt de enlitersflaskor med drycken som fanns fram till PET-flaskorna tog över.

Är du en festis?

Festis har nog samtliga svenskar druckit någon gång i sitt liv. Inte så konstigt heller då den kom redan 1961 och har sedan varit en favorit för många. Den första förpackningen var en klassisk tetraeder, på 1970-talet tappades den på Rigello-flaskor och i "modern" tid så är det plastflaskor som är förpackningen vi känner till.

Riv av med Fantastiska Fanta

Fanta har en väldigt varierande linje av annonser - den ena underligare än den andra. Den är klassar sig nog in som en av de mer underliga - sälar på en cirkus som jonglerar med tre Fanta-burkar.

Vad som är lite kul här är att burkarna här fortfarande bara har de tre prickarna ovanför bokstaven N, trots att den här annonsen visas 1984. Redan 1980 började burkar med ett grönt löv intill prickarna introduceras på den globala marknaden, men här saknas det. 

Huvudet på spiken med Fanta

Ibland blir jag inte klok på annonsernas copy. Som i det här fallet. "Tänkt en egen koja högt uppe i ett träd. Det är festligt och kul! Och så Fanta, förstås." Som om det ena har med det andra att göra. Visst, jag kan förstå tanken att en egen koja är festligt och kul och att de försöker få Fanta att vara det också. Men ändå... Njaee, den här går nog inte till historien som en av de bättre annonserna för Fanta.

Mer... MER... MER!

MER är en av de produkter, de drycker som genom åren verkligen har befäst sin plats i matbutikernas och kioskernas hyllor. Genom sin rena smak och klatschiga slogans så har de sedan lanseringen på 1960-talet haft en plats i svenskarnas hjärtan.

Vem kommer inte ihåg "För god att kolsyra", "Will you carbonate?" och "Älska mer"!

Drick MER

Tävlingar är alltid populära och här gäller det att rita av en kompis när de dricker MER. "Alla kan deltaga, det är inte frågan om att rita vackert utan skojigt." Jojo...