dryck

En reklambild med titeln Vattenskadad Fanta.

Sommar, sommar och sol! Ser helt underbart ut. Klassisk vattenslang i trädgården (ni som bor i lägenhet, göre er icke besvär) i sommarens härliga sol. Ger sköna vibbar, kanske mest för att på bilden syns den äldre sortens läskeburk samt de enlitersflaskor med drycken som fanns fram till PET-flaskorna tog över.

Läs mer om "Vattenskadad Fanta" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Är du en festis?.

Festis har nog samtliga svenskar druckit någon gång i sitt liv. Inte så konstigt heller då den kom redan 1961 och har sedan varit en favorit för många. Den första förpackningen var en klassisk tetraeder, på 1970-talet tappades den på Rigello-flaskor och i "modern" tid så är det plastflaskor som är förpackningen vi känner till.

Läs mer om "Är du en festis?" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Riv av med Fantastiska Fanta.

Fanta har en väldigt varierande linje av annonser - den ena underligare än den andra. Den är klassar sig nog in som en av de mer underliga - sälar på en cirkus som jonglerar med tre Fanta-burkar.

Vad som är lite kul här är att burkarna här fortfarande bara har de tre prickarna ovanför bokstaven N, trots att den här annonsen visas 1984. Redan 1980 började burkar med ett grönt löv intill prickarna introduceras på den globala marknaden, men här saknas det. 

En kul grej är också att annonsen påtalar "Riv av"-markeringen, något som fanns på glasflaskor och som oftast, om jag minns rätt, innehöll pyssel, knåp och roliga historier.

Läs mer om "Riv av med Fantastiska Fanta" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Fanta - Festligt bubblande fruktdryck.

Älskar jantelagscopyn här: "Alla dagar kan inte vara roliga, men med Fanta är det roligt nästan jämt." Sedan var ju det svåra valet om man skulle välja "frisk apelsin" eller "spännande citron"... Spännande citron, det låter nästan lite farligt...

Läs mer om "Fanta - Festligt bubblande fruktdryck" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Huvudet på spiken med Fanta.

Ibland blir jag inte klok på annonsernas copy. Som i det här fallet. "Tänkt en egen koja högt uppe i ett träd. Det är festligt och kul! Och så Fanta, förstås." Som om det ena har med det andra att göra. Visst, jag kan förstå tanken att en egen koja är festligt och kul och att de försöker få Fanta att vara det också. Men ändå... Njaee, den här går nog inte till historien som en av de bättre annonserna för Fanta.

Läs mer om "Huvudet på spiken med Fanta" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Ibland krävs det mer!.

Ordvitsande på hög nivå. "Ibland krävs det mer!". Och drycken heter MER. Klassisk glasflaska med kapsylen som man skar sig så lätt på...

Läs mer om "Ibland krävs det mer!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Mer... MER... MER!.

MER är en av de produkter, de drycker som genom åren verkligen har befäst sin plats i matbutikernas och kioskernas hyllor. Genom sin rena smak och klatschiga slogans så har de sedan lanseringen på 1960-talet haft en plats i svenskarnas hjärtan.

Vem kommer inte ihåg "För god att kolsyra", "Will you carbonate?" och "Älska mer"!

Läs mer om "Mer... MER... MER!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Kläm en Frisco!.

Klassisk reklam. Klassisk reklam. Underbart god dricka.

Läs mer om "Kläm en Frisco!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Drick MER.

Tävlingar är alltid populära och här gäller det att rita av en kompis när de dricker MER. "Alla kan deltaga, det är inte frågan om att rita vackert utan skojigt." Jojo...

Läs mer om "Drick MER" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Loranga är drycken.

Läs mer om "Loranga är drycken" och se liknande inlägg.

Pages