Det magiska svärdet på VHS

Warner Bros. har med skiftande framgång fört fram tecknade filmer, i stort sett alltid i skuggan av det stora animationsbolaget Disney. Vissa har gått bättre än andra - Space Jam och Järnjätten är två bra exempel - medan vissa andra har det inte gått riktigt lika bra för. Det magiska svärdet - kampen om Camelot gjorde inget större intryck på filmhistorien, men gladde säkert publiken som såg den.

Åsa-Nisse i svart-vitt

Många annonser kördes i olika versioner, ibland med olika budskap, ibland med olika form och färg med väldigt lika varandra. Här är det en och samma annons som jag skrev om för någon månad sedan, fast med den enda skillnaden att fotot på John Elfström är i svart-vitt i stället för färg.

Filmhjältar porträtteras i SerieNytt

Internreklam är otroligt vanligt i serietidningar - man gör helt enkelt reklam för andra tidningar som ges ut inom samma koncern eller förlag. Det gav, och ger kanske även i våra dagar, större inkomster än om man hade tagit in en annons för en leksaks- eller godismärke. Den här annonsen bjuder på ett lite annorlunda "förslag" - köp tidningen SerieNytt för att samla på information om och bilder på "de största filmhjältarna". Tjaa, sämre skäl har jag ju sett. Detta var också första gången som jag fick reda på att det funnits en serietidning med namnet "SerieNytt".

Stålis-diggare - se här!

Det gjordes fyra filmer om Stålmannen - Stålis - med Christopher Reeve i huvudrollen. De tre första var helt ok, bra musik, schysst manus. Den fjärde... ska vi kanske inte prata om. Vi kan i stället koncentrera oss på annonsen som här gör reklam för serieversionen av den tredje filmen: Stålmannen går på en kryptonit eller Äventyret med datasvindlarna. Enligt Svensk Filmdatabas så hette filmen bara "Stålmannen går på en krypto-nit" så var "Äventyret med datasvindlarna" kommit ifrån när filmen gjordes om till seriealbum kan man fråga sig...

Missa inte Åsa-Nisse!

Åsa-Nisse - Nisse på Åsen - började sin karriär i humoristiska noveller i tidningen Tidsfördrif på 1940-talet, och har sedan både blivit serietidning och film, ända in i våra dagar. Bilden på Åsa-Nisse i reklamen är skådespelaren John Elfström som gestaltade figuren i 19 filmer på 19 år. För en annan som växte upp med två TV-kanaler och ett ändlöst utbud av gamla svenska matinévisningar på någon av kanalerna när man kom hem från skolan så är John för evigt förknippad med rollen som Åsa-Nisse.

Landet för länge sedan kommer på video

Första filmen om Lillefot om hans familj och vänner är för många en stabil sten att sitta på och minnas hur bra filmen var. En speciell scen med känslosamt innehåll dyker då och då upp i diskussiontrådar som mätenhet över hur vackert och känsofylld en scen i en tecknad film kan vara, som ett meme, eller bara som ett inlägg i debatten.

Matiné med Disneyfigurer

Matiné-visning, alltså en biovisning som gick på tidigt på dagen, strax efter lunch eller kanske aningen senare på eftermiddagen, var något speciellt när jag var ung. Nu, boende i en storstad, så visas biofilmer lite när som helst på dagen och jag ser eller hör aldrig ordet matiné. Kan sakna det, men förstår att tider och vanor förändras. Den här matinéfilmen, säkerligen ett potpurri av kortfilmer med Kalle och Långben, var jag för ung för att gå och se, men har sett andra, liknande visningar.

Här kommer Richie Rich!

Fyra år efter Macaulay Culkin gjort dundersuccé i rollen som den påhittiga Kevin i filmen "Ensam hemma" så gjorde han rollen som Richie Rich i filmen med samma namn. Eller Ricke Rik som figuren hette i Sverige när den tecknade serien visades.

Kuriosa: Maculay Culkin nominerades året därpå till en Razzie Award som årets sämsta skådespelare för roll som "Richie Rich", "Nu är vi kvitt farsan!" samt "Pagemaster - den magiska resan".

Kalle Anka på Super8

Lycka var de gånger som man fick se på Super8 hemma hos någon av kompisarna. Det roliga kanske inte var att se på själva filmen, utan biografkänslan som den medförde. Att få se på filmen på ett uppspänt lakan eller i allra bästa fall en filmduk, så många gånger större än den största tv som gick att få på 1970-talet - det var obeskrivligt. Att sedan även få chansen att "vända på filmen" och se den baklänges - mind blown!

Kusliga kläder

1984 kom filmen som blev en oväntad succé, även om det fanns aningar om det - Ghostbusters. Eller Spökligen som den initialt hette i Sverige. Eftersom det blev en succé så blev det spinoff-effekter i form av prylar, kläder, leksaker som pryddes med Ghostbusters. Också kom den tecknade versionen som fick heta The Real Ghostbusters eftersom produktionsbolaget Filmation hade en annan tecknad serie i produktion vid samma tid och hade rättigheter till namnet Ghostbusters.