Kapten Krisp!

1963 kom en ny produkt ut på den amerikanska marknaden. Havrekuddar rostade i socker och honung. Namnet på frukostflingan var Cap'n Crunch, en hopgradning av Cap'n Crunch. Till Sverige kom flingan först 20 år senare, 1983, och fick då det svenska namnet Kapten Krisp. Kanske var det smaken som gjorde att flingan fick en evig plats i mitt minne, kanske var det paketen med dubbla baksidor som man fick "riva upp" för att se. Det var liksom en extra överraskning, och dubbelt så mycket underhållning jämfört med de andra frukostflingorna som "bara" hade en baksida.

Surfs up, Tony Tiger!

En något modernare ritad Tony Tiger kör sitt mantra: "Kellogg's Frosties smakar grreat!" Här är det beach 1989 som gäller och vindsurfning som är det coola. Killar som utmanar mindre coola killen, som i sin tur får hjälp av Tony Tiger och Frosties. I en alternativ tidslinje eller möjligtvis en mörkare parallell dimension hade Tony Tiger bara ätit upp de obstinata surf-killarna, så hade det varit bra med det...

Lek med 64 cm Kalle Anka

Att man ska få med en liten present i flingpaketen är en tradition i Sverige, om det så är en liten leksaksfigur eller samlarbilder eller något annat. Själv har jag ätit min beskärda del av Kalas puffar och borde samlat på mig en mindre samling av prylar, men det är inget jag kommer ihåg eller har kvar. I slutet av 60-talet kunde OTAs Fraskuddar och Kalas puffar stoltsera med små seriehäften med Disneyhistorier i paketen - och du kunde också få en 64 centimeter stor uppblåsbar Kalle Anka om du köpte deras frukostflingor.

Klipp och flyg med Tony Tiger

Pyssel och knåp har alltid varit ett bra sätt att sälja prylar på, och frukostflingor är väl inget undantag. Det kan ju vara ett sätt att övertyga mamma eller pappa att köpa just den däringa flingan som du vill ha, men som i vanliga fall är lite för sockrig för föräldrarnas ögon och plånbok. Här är det Tony Tigers Frosties som ger dig möjligheten att klippa ut en del av kartongen och få ett flygande farkost för att förgylla sensommaren med. 

Tony Tiger på safari

Kattmannen är i farten igen, den här gången med en snajsig plan så han ska kunna stjäla det hemliga receptet på Frosties. Som tur är så är finns det ett hål i planen och Kattmannen råkar illa ut i stället för Tony Tiger.

Bli vän med Honey Monster

Under min uppväxt så pryddes Kalaspuffpaketen av en brun, plyshpälsad björn som skyfflade kalaspuffar i tågvagnar. 1993 kom i stället honungsmonstret - Honey monster - som blev den nya maskoten. Året därpå visas den här annonsen i serietidningar och skvallrar om tävlingar med finfina priser som en resa till det stora landet USA, roliga spel (kan det ha varit på baksidan av paketen, tro?) samt "spännande äventyr i TV". Det senare skulle jag tro är de reklamfilmer som tar avstamp i populärkulturella serier som Star Trek och Baywatch.

Få spelet Rymdbas Galaxy X3

Den här paketdesignen växte jag upp med. De frukostar som jag klämde i mig kalaspuffar (sockrigt och gott, ju!) så var det den här björnen, tåget och högar med kalaspuffar som jag hade framför mig. 1978, det år som den här annonsen kördes i pressen, var jag dock bara fyra år så jag minns inget om ett brädspel som man kunde sätta ihop av baksidorna på kalaspuffspaketet. Suverän idé dock, få ett stort spel genom att köpa två paket och sätta samman. Senare i höst kommer ett likadant spel som kretsar kring slalom (tja, det är ju ändå Stenmarks decennium, så varför inte?).

Hitta frukterna med Jacky!

Klassisk tävling, räkna saker på bilden och skriv en snutt. Den här gången är det yoghurtproducenten Jacky som står som avsändare. En fin bild med massa frukter att räkna. Det jag tycker står ut lite är vinsterna i tävlingen. Det är väldigt fina vinster. Filmprojektor och kamera till fem lyckliga vinnare. Sedan sju stycken TV-spel! Den här annonsen kördes 1978 så vad kan det ha varit för TV-spel tro, antagligen Atari, men annonsen ger inga ledtrådar. Seden kommer en handfull gitarrer och sedan en massa biobiljetter. Inte illa, inte illa alls...

Tigern Tony trollar

Tony Tiger fick huvudrollen i många seriebaserade annonser, men jag undrar om inte denna är den sämsta av dem alla. Dåligt tecknad och dålig story, även om jag naturligtvis förstår att den bara är till för att lyfta fram att Kellogg's Frost Flakes nu har bytt namn och heter Frosties i stället.

Vi skriver 1986 och eftersom annonsen är inscannad från nummer 9 av tidningen Blondie - som utkom med 12 nummer per år - torde denna annons körts i september månad. Kanske skedde namnbytet under sommaren för att få en skjuts i och med skolstarten...?

Tony hoppar stavhopp

Maskoten Tony Tiger har genom alla år och alla annonser i serieformat prövat på mycket och den här gången är det sporten stavhopp som står i centrum. Jag minns så väl den här annonsen från min barndom, och jag tyckte då - liksom nu - att staven Tony använder är aaaaalldeles för tunn. Tyckte nog då som nu att han faktiskt kunde ta språnget över ribban, han är ju ändå där uppe. Men då hade å andra sidan den komiska poängen gått om intet.