Jättefestliga glassnyheter och tröjpyssel

1977 hade GB Glass fyra nyheter bland sina strutar och pinnglassar: Nizza och Ananassplitt som vi ser här samt bägarna Succé och Final. Nizza och Ananassplitt ingick i sortimentet i två år, sedan föll de bort till förmån för nyheter som Skate och Jukebox.

Här görs också reklam för något som jag inte sett tidigare i glassammanhang. Päronsplitt har under nästan hela sin livstid varit synonymt med samlarbilder. Men de samlarbilder som man är van vid har här, under en begränsad period, bytts ut till bilder som man kan använda för att stryka på motiv på tyg. Ascool idé!

Dags för Glassdax

Glassdax är inget jag minns, jag var mer av en Big Pack-typ. Det kanske berodde på smakerna. Får erkänna att jag känner mig inte det minsta attraherad av bananskumsglass eller citronglass. Nepp, nej du, icke!

Full fart i fjällen

siku bilar har jag ingen koppling till, men jag känner ingen den gröna cabrioleten i annonsen och kan se GBs glassbil för mitt inre, så jag har nog säkerligen lekt med bilar från siku.

Köp glass från den läskiga clownen!

Kom och köp! Kom och köp! Kör glass av Mr Läskig Clown!

Det är ett under att GB sålde några glassar 1972 med den här reklamen. Min teori är ju att Stephen King såg den här annonsen och andra GB-annonser från samma tidsera och fick uppslaget till clownen Pennywise, monstret från romanen "Det" som kom ett decennium senare. Men, det är bara min teori.

Big Top!

Big Top, en av glassnyheterna från GB Glace 1980, en glass som höll i sig i 3 år innan den vidareutvecklades till Tip Top. Annonserna som förde fram nyheten till allmänna skaran glassätare hade ett USA-tema, som synes ovan.

Ny glass i ny förpackning

En ny glass. Inget konstigt, men förpackningen är lite intressant. "Helt ny återförslutbar förpackning." Man undrar på vilken sätt plastförpackningarna inte gick att återförsluta. Den här verkar ju också vara av papper, vilket i och för sig är trevligt med tanke på naturen....