Få frisk mun med Stimorol

Stimorol är kanske en av de mer klassiska tuggummitsorterna från det "flashiga" 80-talet. Deras formspråk i reklamfilmerna gick igen i de här tryckta annonserna. Ett gäng vackra, unga människor med fart och fläkt tuggade Stimorol och hade alltid jättekul tillsammans. Vet inte om de hade kul innan, eller om det var just Stimorol som tillförde glädjen... Det kan man ju fundera på.

Sedan är ju den här annonsen lite extra kul, bara för att titta på det enorma örhänget som tjejen har!

Det falska receptet

Annons i serieformat är ett perfekt medium när man vill påverka den yngre publiken, och speciellt när den är så välillustrerad som Hubba Bubbas 1980-talsannonser, signerad Alf Woxnerud. Antagonisterna Kletisarna försöker i annons efter annons komma över receptet som gör Hubba och Bubbas bubblor så stora och icke-kletiga, men de åker på däng gång efter annan. Såklart.

Dags för ett Brejk

Ibland märker jag av att jag är påverkad av reklam, trots att jag nog anser mig att jag inte är det. När jag läser annonsen för Marabous chokladbit Brejk så hör jag i mitt bakhuvud: "Have a break, have a KitKat". Så de har tydligen lyckats med sin marknadsföring. Marabous chokladbit Brejk klarade sig i ett par decennier, men stöptes om ett par gånger - såväl innehållsmässigt och förpackningsmässigt - innan den lades ner i början av 2000-talet.

Rymdkolan anfaller

McCowan's sega godisbit blev nog ingen höjdare i Sverige, trots att den lanserades här ganska snart efter att den kommit ut på marknaden på de brittiska öarna. Om det var konkurrens från andra godisbitar eller marknadsföringen som inte höll måttet är svårt att ta reda på, men en sak är säker: Wham finns fortfarande kvar på den brittiska marknaden och de säljer mycket av den. 

Lite larver kanske?

Chymos är nog mest känd för sitt mint-godis Marianne, men faktum är att de har producerat en hel mängd godissorter genom åren. Numera har Chymos försvunnit som varumärke och gått in under Fazer.

Sveriges godaste bil!

Med reklamslogans som "Sveriges godaste bil" och "Det finns bara ett sätt att stoppa den - i munnen!" har Ahlgrens bilar sedan starten 1953 behållt platsen som ett av Sveriges mest köpta och omtyckta godis. Men från början hette de "Skumbilar" och var egentligen ett misslyckat försök att skapa marschmallows. Först drygt 20 år senare, på 1970-talet, fick de namnet "Ahlgrens bilar". Det är lustigt hur ett misslyckande kan bli en så stor framgång!

Alla kan lära sig bugga!

Alla kan lära sig bugga! Jodå, i samma veva som man fick lära sig bugga i skolan slår man till med en ordvits i reklamen runt tuggummit Bugg. Här får nio stycken lyckliga barn stoltsera med att man kan blåsa bubblor. Själv var - och är - jag kass på att få till en bubbla. Så utifrån den här annonsen så identifierar jag mig nog mest med killen längst ner till höger.

Pluto & Co

Baksidan av tablettaskar har under alla år varit ett bra sätt att lyfta fram samlarbilder, eller i alla fall något innehåll som gör att man vill spara asken eller baksidan. Här är det Fazer som slagit ihop sina påsar med Walt Disney, placerat Pluto på framsidan av asken och sedan valt att ha 14 stycken "samlarbilder" på baksidan. Samlaralbumet - eller Plutos Hundbok som den kallas här - beställer du sedan gratis där du får mer information om de 14 utvalda hundraserna.