internet

En reklambild med titeln Behöver du en webguide?.

1996 var internet det nya svarta. Överallt såldes modem och internetpaket och på nätet slogs tjänsterna om att vara din startsida. Passagen och Torget var de stora jättarna. Everyday försökte slå sig in på planen med sin Webguide.

Kul att det är Jonas Darnell, mannen bakom bland annat Herman Hedning, som gjort illustrationen och bladen består av webbadresser som www.garbage.com, www.smörja.se, www.sluta.nu, www.blahablaha.se och www.wadå?.com

Läs mer om "Behöver du en webguide?" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln "Passagen samlar och binder ihop allt som är meningsfullt på internet".

Året är 1998 och internet är på allas läppar. Två år tidigare var internetpaketet Årets Julklapp och i stort sett alla vet nu vad internet är och merparten är ute och surfar flera gånger i veckan. Passagen var Telias stora satsning och var en portal, en inkörsport, för alla tjänster som fanns där. E-vykort, chat, hemsidebyggen, community och - som annonsen lyfter fram - Bilweb, som var försäljning av bilar online.

Copyn i den här annonsen är helt underbar, och bilderna visar på hur häftiga datorna (inte) var på 1990-talet. Beige, stora, klumpiga. Det här är ett klassiskt exempel på när tiden inte är nådig mot en annons. Eller mot hur vi levde och lärde då.

Portalen Passagen bytte ägare från Telia till Schibstedt samma år som den här annonsen kördes, och har sedan dess bytt ägare flera gånger. När detta skrivs är webbadressen passagen.se en guidesida till olika casinosidor på internet.

Läs mer om ""Passagen samlar och binder ihop allt som är meningsfullt på internet"" och se liknande inlägg.