lego

En reklambild med titeln Tag plats!.

Ett coolt parkeringsgarage minsann, något att sätta upp på önskelistan inför julen. Den här annonsen kördes någon månad innan jul, så det var nog många som gjorde det och som förhoppningsvis fick den av tomten sen...

I bakgrunden ligger Shell-macken såklart, har man ett parkeringsgarage är macken intill ett måste. LEGO hade ett samarbetsavtal med Shell som började redan på 1960-talet. 2014 sa LEGO upp det efter en lyckad kampanj från Greenpeace som lyfte fram att Shell förstör Antarktis och visade upp detta genom en film helt filmad med LEGO-figurer och LEGO-klossar. Protesterna från föräldrar och andra lät inte vänta på sig och LEGO sa sedermera upp avtalet med Shell.

Läs mer om "Tag plats!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Underbara Fabuland!.

LEGO Fabuland var spännande. En blandning av vanligt LEGO och så massa djur som knatade omkring. Som om Fablernas Värld klivit rakt ut ur TV-rutan och ner i lådan med LEGO!

Till skillnad från merparten av de LEGO-annonser som finns här på Reklam Från Förr så står det faktiskt vilken reklambyrå som gjort denna - Ted Bates Advance. Ted Bates har jag hört talas om tidigare, men inte Advance. En liten sökning på internet berättade att på grund av ett konkurrerande kundkonto hos byrån Ted Bates - Playmobil - så startades en ny byrå under namnet Advance enbart för att kunna hantera LEGOs annonser utan att det skulle bli någon intressekonflikt.

Läs mer om "Underbara Fabuland!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Så kort startbana?.

LEGO har jag lekt och byggt mycket med i mitt liv, inte bara som barn, och från den här annonsen kommer jag så väl ihåg parkeringsgaraget som jag suktade efter. Helikoptern kommer jag också ihåg, men garaget... oj oj oj.

Det är tur att det inte finns några gränser i lekens värld för, kom igen nu, det här flygplanet skulle aldrig klara av att lyfta på en så kort sträcka!

Läs mer om "Så kort startbana?" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Techic - Teknik som i verkligheten.

Det är fart i den här annonsen - på flera sätt. Inte bara att det är en motocross och gocart utan texten och upplägget andas fart och fläkt. Relativt sen annons från förra seklet, 1991, och det märks att såväl databehandling som foto har förbättrats på alla sätt och vis.

Läs mer om "Techic - Teknik som i verkligheten" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Klassiskt LEGO!.

Från 1969 är den här reklamen och det visar upp den härligt könsneutrala bild som LEGO förmedlande vid den här tiden. Ett decennium och några år senare skulle reklamen bli mycket mer inriktad mot killar och tjugo år senare skulle LEGO experimentera med speciella leksaksserier som bara vände sig mot flickor - rosa med tungt inslag av hästar.

Men så är det inte här, här sker leken på lika villkor och det enda som är farligt är om mammas nycklar kommer på villovägar. En kul grej är också de LEGO-askar med tillbehör som finns till försäljning. Grindar, dörrar, träd, antenn, flaggor - allt detta kunde man utöka sin LEGO-samling med.

Läs mer om "Klassiskt LEGO!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Över stock och sten.

En av mina Lego-julklappar var den här jeepen. Som jag byggt ihop den, tagit isär den, byggt något annat, tagit isär och byggt jeepen igen. Just nu ligger den, i sin originalkartong, i källaren och väntar på bättre tider.

Läs mer om "Över stock och sten" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Coolaste Legot någonsin!.

Att få ljus i sitt Lego var något av det häftigaste jag kunde uppleva när jag växte upp. I min Lego-stad så drogs det sladdar till små ljusblock och det skapade en häftig kvällsstämning i några få hus som hade turen att få "el indragen" från Legos batterilåda. 

När Lego sedan släppte Light & Sound var jag därför helt såld! Plötsligt behövde man inte göra egna ljud i leken (kan diskuteras om det var bra eller dåligt) och det blinkade som på riktigt. Underbar känsla och ytterligare en nivå i leken.

Stort tack till Jonathan Johansson som skickade in bilden med all information om tidningen den kom ifrån.

Läs mer om "Coolaste Legot någonsin!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Bygg med färdigbyggt LEGO.

LEGO Belville var satsningen på speciellt LEGO ämnat för flickor som inte blev någon större succé. Tanken var god på mitten av 1990-talet - ersätt dockor med lite större LEGO-figurer. Dessvärre så gick det inte, och en av anledningarna var säkerligen det som syns ganska bra i den här annonsen. Det är inte det klassiska LEGOt som används, med små bitar som byggs ihop till större saker, utan här är det färdigproducerade stora bitar som i stort sett bara passar ihop på ett speciellt sätt. Du kan inte bryta ner dem och bygga något annat ur din fantasti, utan du är utelämnad till det som redan är färdigtänkt, färdigbyggt.

Tar bort tanken med LEGO ganska rejält kan jag ju tycka. Och det tyckte nog konsumenterna också, Även om serien var långlivad, från 1994 till 2009, så kom det inte så många lådor i den serien.

Läs mer om "Bygg med färdigbyggt LEGO" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln LEGO - Leksaken med tåga i.

De här annonserna från LEGO är så härligt sunda. Inte bara för att de visar ett härligt tåg-set (som jag så gärna ville ha när jag var liten) utan för att texten i annonsen lyder som följer: "LEGO är roligt och utvecklande och passar lika bra för ensamma barn som för grupparbete".

Bara en sån sak!

Läs mer om "LEGO - Leksaken med tåga i" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Föregångaren till LEGO Friends.

LEGO Belville skijlde sig ganska mycket från det vanliga LEGOt när byggserien släpptes 1994. Den här annonsen är från 1997 och det som man direkt kan se är att legofigurerna är större än de vanliga minifigurerna. De liknar mer de större figurer med ledade armar som fanns i LEGOs sortiment innan de numer vanliga minifigurerna kom. 

Serien hade också LEGO-bitar i andra färger än vad vi var vana vid på den här tiden, och det fanns även LEGO-bitar med glitter i sig vilket var första gången det skedde.

LEGO Belville fick kritik för att det var alldeles för riktat mot en målgrupp som bestod av tjejer, och det dröjde inte många år innan serien försvann från produktion. Om det var kritiken eller det faktum att serien var så annorlunda, rent byggmässigt, från andra LEGO-bitar får vi kanske aldrig veta.

Läs mer om "Föregångaren till LEGO Friends" och se liknande inlägg.

Pages