leksak

En reklambild med titeln Äventyret som du kan hålla i din hand.

När Max vrider på sin keps kan han öppna maskhål till allehanda uschliga ställen i universum, där han måste rädda världen gång efter annan. TV-serien gick i 40 avsnitt, leksakerna såldes under flera år via bland annat Mattel i USA och Brio Scanditoy i Sverige. Plus - och det här är det viktigaste av allt - i originalversionen av tv-serien så gav skådespelaren Tim Curry sin röst åt skurken Skullmaster. Tim Curry som har haft en lång karriär och en av hans mest ikoniska rollprestationer är clownen Pennywise i 1990 års filmatisering av Stephen Kings "Det". Så nu har i alla fall jag ett skäl till att leta upp tv-serien och glo på den. 1994 sändes den på TV1000, säkerligen med svenskt tal, så det får väl bli att söka på YouTube tänker jag...

Läs mer om "Äventyret som du kan hålla i din hand" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Magiska Murphy!.

Magical Murphy är leksaken som inte bara är klädd på olika sätt så att du ska ha lättare att knyta an till gorillan, men den låter också!

Gör man en sökning på nätet så hittar man inte så mycket information om magiska Murphy, om man bortser från dussintals med länkar till eBay, Tradera och liknande webbplatser. Det får mig att dra slutsatsen att det var en ordinär leksak, som lät när man tryckte på magen, och som inte gav någon större inverkan på världen när den släpptes.

Läs mer om "Magiska Murphy!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Snacka språket som barn förstår.

Helt underbar reklam för vattenballonger! "Snöbollskrig mitt i sommaren!" Bara en sådan benämning på leksaken. Och prisjämförelsen för att barnen ska förstå hur billiga de är - "30 vattenballonger från Don Carlos kostar inte mer än en påse lördagsgodis". Den är smart.

Vattenballonger förresten. Idéen till denna leksak kom 1950 från engelsmannen Edgar Ellington vars ursprungidé var att tillverka en vattentät socka. Men då hans första prototyp inte fungerade kastade han den i vredesmod på ett bord, varpå den exploderade och en ny idé poppade upp i Edgards huvud. Inte så långt senare så lanserades Ellingtons "vattengranater" på marknaden.

Läs mer om "Snacka språket som barn förstår" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Vinn Playmobilpriser för 30 000 kronor!.

Playmobil är en klassisk leksak med anor från Väst-Tyskland i mitten av 1970-talet, och 1987 tävlades det om priser till ett värde av 30 000 kronor. Hade jag varit lite yngre vid det här laget så hade jag säkerligen deltagit, Playmobil var ju coola leksaker som inte var helt billiga att köpa.

Läs mer om "Vinn Playmobilpriser för 30 000 kronor!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Dags för en burn-out!.

Scalextric stod i ena hörnan när det gällde kriget om flickornas och pojkarnas gunst när det kom till bilbanor. I andra hörnan stod Tyco. Det fanns såklart fler fabrikanter, men dessa var i mina ögon de två stora. Och för att hålla sig på topp gällde det att ha coola effekter eller skräckinjagande kurvor eller loopar. Här får jag säga att Scalextric drar vinstkortet för stunden - rök från hjulen när man kör igång loppet. Det är inte illa må jag säga...

Läs mer om "Dags för en burn-out!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Se till att du får rätt saker.

En typisk annons för Barbie - en kort historia med bilder på produkterna.

Vad som fångar mina ögon den här gången är texten mot slutet: "Se efter så att det står Barbie på förpackningarna. Då vet du att du får rätt saker."

Nog för att det fanns andra konkurrerande leksaker som såg ut som Barbie, men hade det vid den här tiden blivit ett så stort problem att man var tvungen att informera om det? Eller hade BRIO Scanditoy blivit nerringda av ilskna köpare som beklagade sig över att deras dockor inte höll måttet? Att de gick sönder lätt? Och att det visade sig att de inte alls köpt Barbie, utan någon billig kopia?

Tänk om man hade fått vara med på det mötet på reklambyrån när de tog fram den här texten....

Läs mer om "Se till att du får rätt saker" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Bilbanornas bilbana.

Om det ska gå snabbt så ska det vara TYCOs bilbana. Här har inget sparats in på - idel kända bilmärken och retuschering av fotografierna så man ser hur snabbt bilarna åker. Och visst åkte de snabbt, ibland så snabbt att det knakade till i nacken när man följde deras färd längs banan. 

Läs mer om "Bilbanornas bilbana" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Kampen fortsätter!.

Dino Riders är en av alla leksakssatsningar som inte riktigt tog fart. Även om Dino Riders fanns både som tv-serie och serietidning räckte det inte riktigt. Endast tre år salufördes leksakerna, året efter den här annonsen så kom sista omgången av leksaker av Dino Riders.

Kul fakta: Linus Wahlgren gav sin röst åt Lillgrabben, den yngsta av de människor som red på dinosaurierna.

Läs mer om "Kampen fortsätter!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Pusskalas hos familjen Hjärta.

The Heart Family lanserades av Mattel som en familj som var kompisar med dockan Barbie - också saluförd av Mattel - men kopplingen till Barbie övergavs snabbt och The Heart Family fick sitt eget liv.

När Barbie gärna spenderade helgerna på strandparty dit hon åkte i sin sportbil, åkte The Heart Family till stranden i en familjevänlig Wolkswagen. Man kan väl säga att The Heart Family var helyllealternativet till Barbie, och det fungerade. Leksaksserien var populär under många år, men nådde sin topp i mitten av 1990-talet innan det dalade.

Vad som kan vara nämnvärt också är att familjen inte hade några bestämda förnamn. Bara "The Heart Family". Men det hindrade säkert inte leken, den hindras inte av namn, och ville man ha namn så var det ju bara att hitta på namn på dockorna...

Läs mer om "Pusskalas hos familjen Hjärta" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Samla & Byt med Barbie!.

Samlarbilder var - och är! - en stor grej. De här tillhör såklart de enklare, klistermärken som ska klistras in i ett samlaralbum, medan andra var lyxigare och var ämnade för byten. De här gick såklart att byta också, man stod ju alltid med ett lager av extra bilder som man inte hade någon nytta av...

Läs mer om "Samla & Byt med Barbie!" och se liknande inlägg.

Pages