Barbies magiska fjärilar

Uppfinningsrikedomen är stor när det kommer till Barbie och hennes accessoarer. Här är det magiska fjärilar som rör sig när man för ett trollspö över dem. Det är (såklart) magneter som får det hela att "rocka". Små magneter i fjärilarnas rosa kroppar och en lite större magnet i trollspöt. Oftast när det handlar om magi så är det just magnetism som är det magiska. Men så länge det funkar så...

Min barndom i ett nötskal

Av alla LEGO-annonser jag har tittat på genom åren så är nog den här som fångar min barndom på ett så komplett sätt som möjligt. Då jag lekte mycket med Lego, så var det ganska naturligt att jag samlade på mig många olika LEGO-lådor. Det var julklappar, det var födelsedagspresenter och naturligtvis egna inköp för surt förvärvade pengar som jag tjänat in genom, till exempel, gräsklippning.

Dags för föräldrarna att få hjälp med sagorna

Käpphästen var kedjan med samverkande leksaksbutiker över hela vårt land och som fanns kvar långt in på 1980-talet. Här är ganska enkel annons för nya leksaker inför julhandeln. Med på bilden och texten finns klassiker som Märklin modelljärnväg, racerbana från Tamiya, en ny sorts Barbie med böjbara knän och böjlig midja också den underbara Mattel-O-Phone - Mattels räddning för föräldrarna!

Corgi Toys - För hårda tag

Så coola bilar! Och pedagogiskt framställt. Bärgningsbilen kan du använda när dina andra Corgi-bilar "gått sönder". Coolast här är väl ändå sportbilen. Du får inte bara en skidåkare och en kälkåkare med i paketet utan möjligheten att fälla baksätet i bilen genom ett väl dolt kugghjul invid ena bakhjulet. Snyggt, fint och rejält.

Nya spännande överraskning i Kinderäggen

En ständig favorit bland barn - Kinderägg. Godis, leksak och överraskning - tre saker i ett. Den dåligt dubbade tyska reklamfilmen rullar i bakhuvudet och jag minns själv hur många Kinderägg som köpts och monterats ihop. Själv hade jag såväl det lilla huset och gubben som syns längst ner till höger, med tydliga influenser av LEGO, känns det som.

Rejsa med Carlsberg och Corgi

Vad får du om du köper en Fiat, en racerbåt och en Land Rover? Antagligen hål i plånboken, eller ett tomt bankkonto. Fast om du hade köpt de här i slutet av 1970-talet när de var nyheter och inte lekt med dem så hade det kanske varit tvärtom - då hade samlarna stått i rad för att betala dig dyra pengar. Kanske. Coola var de i alla fall. Och är. Fortfarande.

Rymdgott med Kalles Kaviar och LEGO

Det är inte ofta som man ser - i alla fall inte i serietidningsreklam - annonser som kommer från två avsändare. Här är det dock så: ABBA, med produkten Kalles Kaviar, tar med sig LEGO i den här underbara annonsen där de tillsammans utlyser en tävling. Underbart samarbete, underbar copy: "Barnen på Saturnus älskar Kalles Kaviar. Men nu har den tyvärr tagit slut. Därför vill de att Kalle själva ska komma med med kaviar. Så Kalle ger sig iväg till Saturnus i sin super-snabba rymdraket. Som är full med hans goda kaviar."

Dofta som Barbie

Vad kan vara ett mer naturligt tillbehör än just parfym, eller i alla fall något som doftar gott, när det kommer till dockvärldens lady nummer ett - Barbie. Om det inte handlar om att sätta namnet på tvål, schampoo, duschcreme eller liknande så är det att inleda en ny produktlinje med att ha med tillbehör som doftar gott. Parfymflaska, parfym-creme och parfymblock - det handlar om att tilltala målgruppen som, om jag inte är helt felunderrättad, på 1980-talet var unga flickor. Annonsen, copy och foto, är framtaget av Helsingborgsavdelningen av reklambyrån Ted Bates.

Nu händer det saker!

Matchbox är en av de tillverkare av leksaksbilar som står ut, kvalitetsmässigt, och deras annonser återkommer med jämna mellanrum i serietidningar från min ungdom. Den här slår an en sträng eftersom jag ägde en gul-lila lastbil där man tryckte på bensintanken för att gradvis höja flaket - precis som man på lastbilen överst i bild använder samma bensintank för att fälla ner rampen. Hjärtat klappar lite extra här alltså.

Locka till dig Pixie-djuren med sina lockar

Det gäller att hitta nya sätt att förnya de "vanliga" dockorna och Mattel gjorde ett försök med Lady Lovely Locks där de introducerade de så kallade Pixie-djuren som är ett slags ekorrar med lång, färgglada svansar. Tanken är att de här djuren ska du inte bara kunna pryda de olika dockorna med utan du kan också använda dem som hårförlängning i ditt eget hår. 

Tanken var god, och Mattel satsade mycket på marknadsföring och animerade tv-serie, men produkten klarade sig bara två-tre år, 1990 var den borta från Mattels produktkatalog.