Full fart i fjällen

siku bilar har jag ingen koppling till, men jag känner ingen den gröna cabrioleten i annonsen och kan se GBs glassbil för mitt inre, så jag har nog säkerligen lekt med bilar från siku.

TYCO - Störst och häftigast

Det gäller att inte vara småskalig när det kommer till reklam för bilbanor. Brio Partner och dess reklambyrå Ted Bates (Helsingborg) slog på stora trumman och hade stort typsnitt: Störst! Häftigast!

Kanske de tänkte att man på något undermedvetet sätt ska koppla samman storleken och längden på bilbanan med att varumärket också är stört och häftigast, och därigenom känna sig mer angelägen om att köpa just Tyco... Reklambranschen är en häftig bransch!

Mixa och matcha!

Matchbox är en klassiker när det kommer till leksaksbilar och i slutet av 1980-talet så introducerade de serien Connectables. Det var helt enkelt leksaksfordon - bilar, båtar- helikoptrar - som hade möjligheten att ta isär i två eller tre delar och sedan kunde man pussla ihop dem efter eget humör och huvud.

Kommande år så kunde de även byggas ut med en slags reglar, som gjorde att man kunde bygga fordon på höjden, eller tvären, vilket skulle kunna resultera i ett fordon med tre framdelar och tre bakdelar, bredvid varandra. Fantasin visste inga gränser...

Äventyret som du kan hålla i din hand

När Max vrider på sin keps kan han öppna maskhål till allehanda uschliga ställen i universum, där han måste rädda världen gång efter annan. TV-serien gick i 40 avsnitt, leksakerna såldes under flera år via bland annat Mattel i USA och Brio Scanditoy i Sverige. Plus - och det här är det viktigaste av allt - i originalversionen av tv-serien så gav skådespelaren Tim Curry sin röst åt skurken Skullmaster. Tim Curry som har haft en lång karriär och en av hans mest ikoniska rollprestationer är clownen Pennywise i 1990 års filmatisering av Stephen Kings "Det".

Magiska Murphy!

Magical Murphy är leksaken som inte bara är klädd på olika sätt så att du ska ha lättare att knyta an till gorillan, men den låter också!

Gör man en sökning på nätet så hittar man inte så mycket information om magiska Murphy, om man bortser från dussintals med länkar till eBay, Tradera och liknande webbplatser. Det får mig att dra slutsatsen att det var en ordinär leksak, som lät när man tryckte på magen, och som inte gav någon större inverkan på världen när den släpptes.

Snacka språket som barn förstår

Helt underbar reklam för vattenballonger! "Snöbollskrig mitt i sommaren!" Bara en sådan benämning på leksaken. Och prisjämförelsen för att barnen ska förstå hur billiga de är - "30 vattenballonger från Don Carlos kostar inte mer än en påse lördagsgodis". Den är smart.

Dags för en burn-out!

Scalextric stod i ena hörnan när det gällde kriget om flickornas och pojkarnas gunst när det kom till bilbanor. I andra hörnan stod Tyco. Det fanns såklart fler fabrikanter, men dessa var i mina ögon de två stora. Och för att hålla sig på topp gällde det att ha coola effekter eller skräckinjagande kurvor eller loopar. Här får jag säga att Scalextric drar vinstkortet för stunden - rök från hjulen när man kör igång loppet. Det är inte illa må jag säga...