leksak

En reklambild med titeln TYCO - Störst och häftigast.

Det gäller att inte vara småskalig när det kommer till reklam för bilbanor. Brio Partner och dess reklambyrå Ted Bates (Helsingborg) slog på stora trumman och hade stort typsnitt: Störst! Häftigast!

Kanske de tänkte att man på något undermedvetet sätt ska koppla samman storleken och längden på bilbanan med att varumärket också är stört och häftigast, och därigenom känna sig mer angelägen om att köpa just Tyco... Reklambranschen är en häftig bransch!

Läs mer om "TYCO - Störst och häftigast" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Blandad konfekt med Playmobil.

Playmobil hade under lång tid en klassik layout - som denna. En handfull leksaker som visas upp, var för sig, i ett rutmönster på tidningssidan. Också dess präktiga slogan: Playmobil - En bra leksak! Kan det blir mer 80-tal?

Läs mer om "Blandad konfekt med Playmobil" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Mixa och matcha!.

Matchbox är en klassiker när det kommer till leksaksbilar och i slutet av 1980-talet så introducerade de serien Connectables. Det var helt enkelt leksaksfordon - bilar, båtar- helikoptrar - som hade möjligheten att ta isär i två eller tre delar och sedan kunde man pussla ihop dem efter eget humör och huvud.

Kommande år så kunde de även byggas ut med en slags reglar, som gjorde att man kunde bygga fordon på höjden, eller tvären, vilket skulle kunna resultera i ett fordon med tre framdelar och tre bakdelar, bredvid varandra. Fantasin visste inga gränser...

Till skillnad från merparten av Matchbox fordon så var Connectables gjorda av plast och inte metall.

Läs mer om "Mixa och matcha!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Äventyret som du kan hålla i din hand.

När Max vrider på sin keps kan han öppna maskhål till allehanda uschliga ställen i universum, där han måste rädda världen gång efter annan. TV-serien gick i 40 avsnitt, leksakerna såldes under flera år via bland annat Mattel i USA och Brio Scanditoy i Sverige. Plus - och det här är det viktigaste av allt - i originalversionen av tv-serien så gav skådespelaren Tim Curry sin röst åt skurken Skullmaster. Tim Curry som har haft en lång karriär och en av hans mest ikoniska rollprestationer är clownen Pennywise i 1990 års filmatisering av Stephen Kings "Det". Så nu har i alla fall jag ett skäl till att leta upp tv-serien och glo på den. 1994 sändes den på TV1000, säkerligen med svenskt tal, så det får väl bli att söka på YouTube tänker jag...

Läs mer om "Äventyret som du kan hålla i din hand" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Magiska Murphy!.

Magical Murphy är leksaken som inte bara är klädd på olika sätt så att du ska ha lättare att knyta an till gorillan, men den låter också!

Gör man en sökning på nätet så hittar man inte så mycket information om magiska Murphy, om man bortser från dussintals med länkar till eBay, Tradera och liknande webbplatser. Det får mig att dra slutsatsen att det var en ordinär leksak, som lät när man tryckte på magen, och som inte gav någon större inverkan på världen när den släpptes.

Läs mer om "Magiska Murphy!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Snacka språket som barn förstår.

Helt underbar reklam för vattenballonger! "Snöbollskrig mitt i sommaren!" Bara en sådan benämning på leksaken. Och prisjämförelsen för att barnen ska förstå hur billiga de är - "30 vattenballonger från Don Carlos kostar inte mer än en påse lördagsgodis". Den är smart.

Vattenballonger förresten. Idéen till denna leksak kom 1950 från engelsmannen Edgar Ellington vars ursprungidé var att tillverka en vattentät socka. Men då hans första prototyp inte fungerade kastade han den i vredesmod på ett bord, varpå den exploderade och en ny idé poppade upp i Edgards huvud. Inte så långt senare så lanserades Ellingtons "vattengranater" på marknaden.

Läs mer om "Snacka språket som barn förstår" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Vinn Playmobilpriser för 30 000 kronor!.

Playmobil är en klassisk leksak med anor från Väst-Tyskland i mitten av 1970-talet, och 1987 tävlades det om priser till ett värde av 30 000 kronor. Hade jag varit lite yngre vid det här laget så hade jag säkerligen deltagit, Playmobil var ju coola leksaker som inte var helt billiga att köpa.

Läs mer om "Vinn Playmobilpriser för 30 000 kronor!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Dags för en burn-out!.

Scalextric stod i ena hörnan när det gällde kriget om flickornas och pojkarnas gunst när det kom till bilbanor. I andra hörnan stod Tyco. Det fanns såklart fler fabrikanter, men dessa var i mina ögon de två stora. Och för att hålla sig på topp gällde det att ha coola effekter eller skräckinjagande kurvor eller loopar. Här får jag säga att Scalextric drar vinstkortet för stunden - rök från hjulen när man kör igång loppet. Det är inte illa må jag säga...

Läs mer om "Dags för en burn-out!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Se till att du får rätt saker.

En typisk annons för Barbie - en kort historia med bilder på produkterna.

Vad som fångar mina ögon den här gången är texten mot slutet: "Se efter så att det står Barbie på förpackningarna. Då vet du att du får rätt saker."

Nog för att det fanns andra konkurrerande leksaker som såg ut som Barbie, men hade det vid den här tiden blivit ett så stort problem att man var tvungen att informera om det? Eller hade BRIO Scanditoy blivit nerringda av ilskna köpare som beklagade sig över att deras dockor inte höll måttet? Att de gick sönder lätt? Och att det visade sig att de inte alls köpt Barbie, utan någon billig kopia?

Tänk om man hade fått vara med på det mötet på reklambyrån när de tog fram den här texten....

Läs mer om "Se till att du får rätt saker" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Bilbanornas bilbana.

Om det ska gå snabbt så ska det vara TYCOs bilbana. Här har inget sparats in på - idel kända bilmärken och retuschering av fotografierna så man ser hur snabbt bilarna åker. Och visst åkte de snabbt, ibland så snabbt att det knakade till i nacken när man följde deras färd längs banan. 

Läs mer om "Bilbanornas bilbana" och se liknande inlägg.

Pages