leksak

En reklambild med titeln Dags för en burn-out!.

Scalextric stod i ena hörnan när det gällde kriget om flickornas och pojkarnas gunst när det kom till bilbanor. I andra hörnan stod Tyco. Det fanns såklart fler fabrikanter, men dessa var i mina ögon de två stora. Och för att hålla sig på topp gällde det att ha coola effekter eller skräckinjagande kurvor eller loopar. Här får jag säga att Scalextric drar vinstkortet för stunden - rök från hjulen när man kör igång loppet. Det är inte illa må jag säga...

Läs mer om "Dags för en burn-out!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Se till att du får rätt saker.

En typisk annons för Barbie - en kort historia med bilder på produkterna.

Vad som fångar mina ögon den här gången är texten mot slutet: "Se efter så att det står Barbie på förpackningarna. Då vet du att du får rätt saker."

Nog för att det fanns andra konkurrerande leksaker som såg ut som Barbie, men hade det vid den här tiden blivit ett så stort problem att man var tvungen att informera om det? Eller hade BRIO Scanditoy blivit nerringda av ilskna köpare som beklagade sig över att deras dockor inte höll måttet? Att de gick sönder lätt? Och att det visade sig att de inte alls köpt Barbie, utan någon billig kopia?

Tänk om man hade fått vara med på det mötet på reklambyrån när de tog fram den här texten....

Läs mer om "Se till att du får rätt saker" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Bilbanornas bilbana.

Om det ska gå snabbt så ska det vara TYCOs bilbana. Här har inget sparats in på - idel kända bilmärken och retuschering av fotografierna så man ser hur snabbt bilarna åker. Och visst åkte de snabbt, ibland så snabbt att det knakade till i nacken när man följde deras färd längs banan. 

Läs mer om "Bilbanornas bilbana" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Kampen fortsätter!.

Dino Riders är en av alla leksakssatsningar som inte riktigt tog fart. Även om Dino Riders fanns både som tv-serie och serietidning räckte det inte riktigt. Endast tre år salufördes leksakerna, året efter den här annonsen så kom sista omgången av leksaker av Dino Riders.

Kul fakta: Linus Wahlgren gav sin röst åt Lillgrabben, den yngsta av de människor som red på dinosaurierna.

Läs mer om "Kampen fortsätter!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Pusskalas hos familjen Hjärta.

The Heart Family lanserades av Mattel som en familj som var kompisar med dockan Barbie - också saluförd av Mattel - men kopplingen till Barbie övergavs snabbt och The Heart Family fick sitt eget liv.

När Barbie gärna spenderade helgerna på strandparty dit hon åkte i sin sportbil, åkte The Heart Family till stranden i en familjevänlig Wolkswagen. Man kan väl säga att The Heart Family var helyllealternativet till Barbie, och det fungerade. Leksaksserien var populär under många år, men nådde sin topp i mitten av 1990-talet innan det dalade.

Vad som kan vara nämnvärt också är att familjen inte hade några bestämda förnamn. Bara "The Heart Family". Men det hindrade säkert inte leken, den hindras inte av namn, och ville man ha namn så var det ju bara att hitta på namn på dockorna...

Läs mer om "Pusskalas hos familjen Hjärta" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Samla & Byt med Barbie!.

Samlarbilder var - och är! - en stor grej. De här tillhör såklart de enklare, klistermärken som ska klistras in i ett samlaralbum, medan andra var lyxigare och var ämnade för byten. De här gick såklart att byta också, man stod ju alltid med ett lager av extra bilder som man inte hade någon nytta av...

Läs mer om "Samla & Byt med Barbie!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Popples poppar fram.

Popples blev nog ingen större hit - eller så var jag för gammal när den här maskoten kom till Sverige. Så blev den heller inte så långlivad, bara två år fanns den i produktion, 1986-1988. Efter det har det gjorts tre upplivningsförsök - 2001, 2007 och 2015. 

Popcornen i annonsen har absolut inget med Popples att göra, och finns nog bara där för att namnet antyder något med att Popples kan "poppa".

Läs mer om "Popples poppar fram" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Fucking Åmål!.

Exakt det här stationshuset hade jag till min Märklin-järnväg. Det var ett litet helsike att limma ihop, och jag la aldrig på minnet att det stod Åmål på det. Men det gör det i alla fall.

Märklin marknadsförs av Brio och just den här annonsen sattes ihop av Werne McCann från Malmö, en reklambyrå som från början hette Werne & Co, men som bytte namn när den köptes upp av det amerikanska bolaget McCann 1985. Någon klausul slog säkert fast att namnet Werne skulle stå med på annonserna i några år då den här annonsen är från 1989, fyra år efter köpet.

Läs mer om "Fucking Åmål!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Bilar med kvalitet.

I skala 1:25 så sådde Polistil fröet inom mig att få äga de här häftiga bilarna. Med öppningsbara detaljer såsom baklucka, motorhuv och dörrar så var de perfekta att blanda in i leken med småfigurer av alla sorter. Om jag minns rätt så var dock priset lite högre på de här bilarna - inte så konstigt med tanke på att det behövs mer jobb för att göra alla detaljer - så det blev inte många sådana i presenter eller inköp via veckopengen...

Läs mer om "Bilar med kvalitet" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Tag plats!.

Ett coolt parkeringsgarage minsann, något att sätta upp på önskelistan inför julen. Den här annonsen kördes någon månad innan jul, så det var nog många som gjorde det och som förhoppningsvis fick den av tomten sen...

I bakgrunden ligger Shell-macken såklart, har man ett parkeringsgarage är macken intill ett måste. LEGO hade ett samarbetsavtal med Shell som började redan på 1960-talet. 2014 sa LEGO upp det efter en lyckad kampanj från Greenpeace som lyfte fram att Shell förstör Antarktis och visade upp detta genom en film helt filmad med LEGO-figurer och LEGO-klossar. Protesterna från föräldrar och andra lät inte vänta på sig och LEGO sa sedermera upp avtalet med Shell.

Läs mer om "Tag plats!" och se liknande inlägg.

Pages