leksak

Dubbla LEGO-figurer, men inte de som vi är vana vid

En reklambild med titeln Dubbla LEGO-figurer, men inte de som vi är vana vid.
LEGO är vart barns leksak i vårt avlånga land, och i många andra länder också, de barn som inte korsat vägar med LEGO på något sätt är lätträknade skulle jag tro.  Den här annonsen är intressant då det finns två olika figurer med. Dels de tidigare, lite större figurerna som hade ansiktsdrag och armar som kan kunde röra på i flera led, men även de små-figurer som är kom att utvecklas till de lego-figurer som vi kanske är mest vana vid idag. Skillnaden här är att det gula ansiktet inte har några ögon eller mun, och att det inte finns några rörliga armar. Benen består av en fast legobit, och har alltså inga ben som man gå eller ställas in. Två år efter den här annonsen publicerades, 1978, lanserades så de nya mini-figurerna, med ansiktsutryck.

Corgi - inte bara bilar!

En reklambild med titeln Corgi - inte bara bilar!.
Tillsammans med Hot Wheels och Majorette så är väl Corgi det leksaksmärke som jag förknippar med leksaksbilar allra mest. I sandlådan och i leksakslådan låg det en hög med leksaksbilar som fick vara med om alla möjliga äventyr. Den vuxna versionen av mig, som skriver den här texten, är dock mer upphetsad av Läderlappens bil, Chitty Chitty Bang Bang samt Beatles gula u-båt! Tänk om man kunde hoppa tillbaks i tiden och säga till att det var de tre som mitt yngre jag skulle lägga veckopengen på...

Kåbbojsare och indjaner!

En reklambild med titeln Kåbbojsare och indjaner!.
En klasissk lek när man var liten var "kåbbojsare och indjaner". Som barn matades man med filmer med John Wayne (och senare Kevin Costner) samt serietidningar och seriealbum där historierna utspelades, och som man tog med sig och lekte vidare i trädgården eller i kvarteret. De här leksakerna hade min kusin och jag minns varmt lekarna på pojkrumsgolvet där det sköts med både pistoler och pilar och det ena slaget varvades med nästa. Våren 2016 såldes en stor samling med Oehmes ("uttalas Öme" som annonsen så snällt berättar för oss) leksaker där en del av annonsens figurer ingick. Priset är okänt, men nostalgifaktorn var total.

Den perfekta födelsedagspresenten

En reklambild med titeln Den perfekta födelsedagspresenten.
Den här, vid det här laget,  nästan 50 år gamla reklamen är helt underbar! En, för 70-talet, klassisk serieteckningsreklam plus produkbild, inte så mycket med det men dialogen mellan de två tjejerna är så skön! "Vad ska vi ge honom?" "Tror du han gillar LEGO?" "Så klart, Patrik är fullt normal." Den där är så härlig - Partik är fullt normal. Älskar't!

Playmobil för 5 riksdaler

En reklambild med titeln Playmobil för 5 riksdaler.
Playmobil är en av de där leksakerna som i stort sett alla svenskar har en relation till. Om det inte är via sin egen leksakslåda, kompisens samling så är det förskolan eller fritids. Playmobils historia började i spåren av oljekrisen i början av 1970-talet då chefsdesignern Hans Beck fick i uppdrag att hitta på en leksak som inte krävde så mycket plast för att produceras (plast görs ju av olja som ni alla vet). Han tog fram förslag på en liten plastgubbe och sedan är historien all. Onödigt vetade: 2014 tillverkades 192 Playmobilgubbar i minuten, samtidigt som det föddes 159 människor per minut.

Pages