Nyheter med LEGO Borg

En annons fullspäckad av nyheter inom det fantastiska LEGO Borg-segmentet. De olika fraktionerna slåss om makten och i floden står De Laglösas Flodborg som var den största byggsatsen i serien om De Laglösa. 

Kinderägg - nu med Musse och hans vänner!

Kinderägg - en present, godis och överraskning i ett paket - har sedan lanseringen 1974 varit ett inslag på de svenska godishyllorna. Omdebatterat inslag dock. I USA är produkten förbjuden eftersom barn kan sätta den gula behållaren i halsen och dö, och kombinationen godis och leksak har omnämnts som "en olämplig kombination". Ursprunget till produkten kommer dock från Italien där barn traditionsenligt fått ett påskägg där det funnits en hemlig leksak i.

Gott & Blandat från LEGO

En härlig annons med en blandning av såväl figurerna med stora runda huvudena och de ledade armarna samtidigt som de mindre figurerna utan ögon och mun och utan armar. Året därpå, 1978, kom den minifigur som vi alla känner till och älskar.

Av alla boxarna här med nyheter så ägde jag polishelikoptern. Den fick vara med på många äventyr - eller bli delar till andra, större byggen.

Bygg, styr och programmera med LEGO Technic

Under tiden som jag växte upp och lekte med LEGO så kom pneumatiken till LEGO Technic, vilket var jättestort. Plötsligt kunde man efterlikna grävskopor på ett helt annat sätt, och den extra tekniken skapade nya världar i fantasin.

När de enklare datorer gjorde sitt intrång i LEGO Technic hade jag lämnat den världen för andra, lite coolare världar (tyckte jag då i alla fall). Vem vet var jag hade befunnit mig idag om den här tillsatsen till LEGO Technic hade öppnat mina ögon för programmering (i sin allra enklaste form, det ska erkännas) tidigare i mitt liv...?

10 nya figurer. Också Orko!

Av de två regerande falangerna bland leksakssamlarna i plugget så tillhörde jag den som köpte och lekte med MotU - Masters of the Universe. Den andra falangen var de som samlade på figurer från Stjärnornas Krig.

1986 så var det dessa "gubbar" som var nya. Av alla så hade jag råd att köpa Orko. Men de andra stod på önskelistan år efter år.

Kapten Krok och Kapten Träben!

Jag har läst boken, jag har sett Disneys version av Peter Pan, jag har sett Steven Spielbergs version av Peter Pan och jag har även sett den lite nyare filmen Pan! med Hugh Jackman i en av huvudrollerna. I ingen dessa filmer eller i min egen fantasi ser Kapten Krok ut som den här leksaken. Skallig, stripig mustasch och kläder som för tankarna till 1000 och en natt. Och mitt emot står en kille som mer ser ut som Kapten Krok - fast med träben. Nej, det här blev nog ingen storsäljare från Matchbox...

Full fart i fjällen

siku bilar har jag ingen koppling till, men jag känner ingen den gröna cabrioleten i annonsen och kan se GBs glassbil för mitt inre, så jag har nog säkerligen lekt med bilar från siku.

TYCO - Störst och häftigast

Det gäller att inte vara småskalig när det kommer till reklam för bilbanor. Brio Partner och dess reklambyrå Ted Bates (Helsingborg) slog på stora trumman och hade stort typsnitt: Störst! Häftigast!

Kanske de tänkte att man på något undermedvetet sätt ska koppla samman storleken och längden på bilbanan med att varumärket också är stört och häftigast, och därigenom känna sig mer angelägen om att köpa just Tyco... Reklambranschen är en häftig bransch!