Burklocket ger den roligaste leksaken

Tidigare i år skrev jag om en annons där man kunde samla ihop flikar och lock från Marabous chokladprodukter och köpa en lekstuga. Här är en som kör vidare på samma tema, fast ett par år senare. Samla lock, köp en lekstuga!

Miniclownerna presenterar lite pyssel

När Marabou lanserade sina mest kända godisvarumärken i mindre storlekar togs det fram maskotar i ett något mindre format, och då i formen av clowner. Den här trion finns med i en handfull annonser, och fick sedan sällskap av en flicka med prickig klänning som skulle motsvara NonStop.

Här kan man vinna en låda med godis om man löser korsordet och skickar in. Jag kan avslöja - så ni inte behöver bry er - att det lodräta ordet är - Marabou!

O'boy-lekstuga till folket

Hade jag varit barn vid den här tiden, 1968, så hade nog den här lekstugan i wellpapp kvalat in på önskelistan lätt. Rejält stor, 115 cm på höjden och nästan lika bred, är ju detta nästan en våt dröm att ha och leka i. Betalningen sker på det klassiska sättet: skicka in flikar och/eller lock som betalning, dock här med en liten kontantinsats i form av 12:50 i frimärken också. Gällde O'boy- och Marabou Kakao-förpackningarna.

Här kommer Dogson!

Dogson var en maskot för Marabous chokladbit Milkini, men lämnade inte något större tomrum när hen försvann efter bara några år - chokladbit såväl som maskot. Tycker mig se lite influenser från Simpsons som när den här annonsen kördes, 1995, var inne på sitt femte år som egen serie och blivit ordentligt kända världen över.

Tuggummi som betalmedel

Det gäller att köpa billigt och sälja dyrt - det kan vilken mäklare eller finanshaj som helst berätta för dig. Här verkar det vara tjejen som sitter inne med dyrgriparna, i form av tuggummin av sorten Smajl. För två bitar ska han ro henne ... över hela sjön? Nästa stopp verkar långt bort mot horisonten.

Dags för ett Brejk

Ibland märker jag av att jag är påverkad av reklam, trots att jag nog anser mig att jag inte är det. När jag läser annonsen för Marabous chokladbit Brejk så hör jag i mitt bakhuvud: "Have a break, have a KitKat". Så de har tydligen lyckats med sin marknadsföring. Marabous chokladbit Brejk klarade sig i ett par decennier, men stöptes om ett par gånger - såväl innehållsmässigt och förpackningsmässigt - innan den lades ner i början av 2000-talet.

Åh nej! Vart ska du ta vägen, lilla du?

Vissa annonser satsas det lite mer på än andra. Om detta är taget utomhus så är det förbaskat snyggt upphängt. Om det är ett studiofoto är det otroligt väl fixat och uppbyggt. Om det är en retuscherad bild lyfter jag på hatten till det jobbet då vi skriver 1984 i kalendern när den här annonsen går i tidiningarna, åratal innan Photoshop användes till bildbehandling på högre nivå.

Se upp i trafiken med Kulfras

Kulan och Frasse lär ut hur man ska bete sig i trafiken. Klokt och bra koncept. Några lektioner syntes i reklamsammanhang på serietidningar, de andra kunde man hitta på baksidan av frukostflingepaketen.

Vinn lördagsgodis!

Finns det någon annan rubrik som kan fånga ett barns intresse? "Vinn ditt lördagsgodis". Inte illa, inte illa alls. Och vinsten sen - en hel låda choklad. Och 200 har chansen att vinna. Tävlingen är ju enkel också - skriv ner en frukost, en dryck, en chokladkaka och en grönsak (?!) som börjar på bokstaven M - supersimpelt!

Jag är världens största (Marabou) älskare!

Nya godisförpackningar kräfver nya annonser. Här är det Marabou och dess reklambyrå som spexat till det med att göra Marabou-loggan jätteliten och stoppa in den i det kaxiga buskapet "Jag är världens största (Marabou) älskare!"