Inte bara saft - nu också som sylt!

Året innan, 1992, kom Tom & Jerrys saft i olika smaker, och detta följer man nu upp med att släppa Tom & Jerrys sylt också. Som jag tolkar annonsen så finns det tutti-frutti-smak och mandarinsmak. Får erkänna att det är inte de smakerna som jag skulle söka efter när jag köper sylt, men jag kanske är för traditionell och söker efter jordgubb- eller hallonsmak.

Låt inte de vuxna smaka på messmör

Maskoten Mesbjörn fortsätter göra reklam för pålägget Messmör, och den här gången framhåller han att de vuxna inte borta äta pålägget. Med andra ord är detta bara ett pålägg för barn! Illustratören heter Kerstin Olsson Grönvik och tecknade Mesbjörn under en period på 1980-talet.

Nötte Nötgott

Nötte Nötgott är inte den vanligaste annonsen, vare sig i serietidningar eller dagstidningar. Det får mig att tro att det här bredbara smörgåspålägget inte blev långvarigt. Långvarigt var dock företaget som distribuerade pålägget - AB Hugo Österberg.

Kungsörnens kloka älsklingsrätt

Hur gör man reklam för något så tråkigt som spaghettti i en rolig serietidning? Jo, genom att ta en dos Lady & Lufsen samt en stor dos vettiga argument för att föräldrarna ska kunna göra sina barn glada. Här är argumenten att man som förälder naturligtvis vill ge sina barn spaghetti och köttfärssås (vilket barn tycker inte om den maträtten?) och att med järn- och B-vitamin-berikade spaghettistrån så kan man göra det med gott samvete. Texten är skön, men bilderna är helt underbara.

Kellogg's Chokla' puffar

Redan på 60-talet fanns det godis-inspirerade frukostflingor från Kellogg's, och den här annonsen från 1968 visar den svenska varianten av Cocoa Krispies som Kellogg's lanserade i USA 1958. Produkten Chokla' puffar finns numera under namnet Coco Pops, och även om apan är med fortfarande så har den fått ett lite modernare utseende.

Den uppblåsbara elefanten Snabo verkar vara ett riktigt kap. För knappa tian (och två elefantmärken från två flingpaket) får du en uppblåsbar vän som är gott och väl en meter stor.

Tony Tiger på hal is

Tony är spontan, det är bra det. I denna seriereklam, där hans olyckliga äventyr aldrig tycks sina, är den skridskoåkning som står i centrum. Trots att han läser på så verkar han ha hoppat över kapitlet som handlar om hur man stannar på skridskor - en nog så svår sak att lära sig.

Smacks för alla!

Luriga grodan Smacks har alltid en lösning på sina problem. Givmildhet är A och O här, och när flingorna tar slut har Smacks ett extra paket med sina frukostflingor i mössan! Tänka sig...

Tony Tiger i TV

Tre gånger katter i TV - med människor som tittar på TV. Allt kan hända i reklamens värld, tydligen. Kattmannen lurar till sig det hemliga receptet från Tony Tiger, men Tony agerar snabbt och stoppar honom. Dumt av Tony att ta med det hemliga receptet till TV-studion kan jag cyniskt tycka, och Tony kompis är verkligen den sämsta sidekicken någonsin. Hen ser att det är Kattmannen redan i tredje rutan men säger inget till Tony. Anar man kanske dubbelspel?