mat & dryck

En reklambild med titeln Vilken combo!.

Samannonsering när den är som bäst - och som mest nostalgisk! GB Glaces Big Pack Soft med två liter glass, och Marabous chokladsås med namnet Ohoj. Det är många somrar och kalas som förgyllts av den här kombinationen, må jag säga.

Läs mer om "Vilken combo!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Tony pröver på stand-volley.

Under 1980-talet kördes det åskilliga annonser i serie-form med Tony Tiger, och det fortsatte in på 1990-talet. Här märks en annan form på Tony Tiger, och i samma veva gjordes även formen och utseende på flingpaketet om. Inget vara väl för evigt kan man sammanfatta det med, och extra kul är det ju att det är en tjej som får spela huvudrollen bredvid Tony här - i jämlikhetens namn.

Läs mer om "Tony pröver på stand-volley" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Fånga en ny smak i och med Rapid!.

Jojo, med ingredienser av mjölkchoklad, kola och puffat ris så kunde jag mycket väl tänka mig att smaka på den här nyheten. Det låter riktigt gott. Annars är väl annonsen ganska sparsmakad och nu ger den mest kraftiga 80-talsvibbar i form av skarp orangea kläder, uppstajlat hår (säkerligen med freondriva hårsprejburkar), jättestora gröna örhängen av plast och lika grönt nagellack. Modet från 1980-talet skrämmer mig lite grann och är glad att jag kunde glida förbi det i skydd av att vara ung tonåring med noll intresse för mode även vid årtiondets slut...

Läs mer om "Fånga en ny smak i och med Rapid!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Zingo - Försvinnande gott.

Zingo - läsken som började som Ingo-läsk efter svenska boxaren Ingemar "Ingo" Johansson och som fick byta namn när hans stjärna började dala - är en klassiskt törstsläckare sedan 1962 och här spelas det an inte bara på sol och sommar utan även windsurfing som introducerats bara något decennium tidigare, i börjav av 1970-talet. Ser dock gott ut - väder såväl som läsken.

Läs mer om "Zingo - Försvinnande gott" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln College.

College. Läsken som jag knappt minns. Har något litet minne av att jag sett den i hyllorna, men har ladrig druckit den. Den här annonsen publicerades i James Bond och jag har sett den i andra serier som vänder sig mot en lite äldre publik. Kan också förklara den relativt enkla, raka designen.

Vad som är lite intressant är att annonsen har ingen stor avsändare. Det är inte Apotekarnes eller Spendrups eller liknande. Tittar man noga så står det nere i vänstra hörnet "En Flavoring-produkt." Vad är då Flavoring? Jo, Flavoring är företaget som startades 1967 av Henry Björklund och som under många år under 1900-talet dominerade den svenska läsk-marknaden genom att erbjuda smak-essenser för många läsksorter. College är tydligen ett försök att inte bara leverera essenser till andra dryckestillverkare utan att även ta en del av marknaden för sig själv. Företaget Flavoring såldes 1993 till Procordia.

Läs mer om "College" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln "Sounds crispy!".

Den här reklamen satte sig stenhårt i mig som tonåring. Dels för att det var i den här vevan som jag köpte och läste mest serietidningar av den lite äldre sorten och som därför innehöll reklam som vände sig mer mot min åldersmålgrupp, och dels för att TV4 började sända i hela Sverige och det var den första reklamkanalen som jag möttes av regelbundet. Och där sändes reklamen om och om igen.

I reklamen syns den nu etablerade författaren Bea Uusma, sångaren Magnum Coltrane Price och dansaren och koreografen Micke Strid.

Läs mer om ""Sounds crispy!"" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Kulan och Frasse och djungelfrukosten.

Kulan och Frasse togs fram av Marabou i samma veva som Fem myror är fler än fyra elefanter, vilket syns ganska bra på formgivning av såväl elefanter som frukostflingekartongen. Här är det en djungelfrukost som dukas upp - vilket får mig att undra om alla de sex sädesslagen som produkten innehåller (vete, havre, råg, majs, ris och korn) går att hitta i djungeln....

Läs mer om "Kulan och Frasse och djungelfrukosten" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Sagolikt goda Kalles.

Copyn måste ha kommit först och illustrationen sedan. "Sagolikt" - också sitter barnen och äter mellanmål med Alice i Underlandet, Nalle Puh, Pippi Långstrump med herr Nilsson och Lilla Gubben samt Herr Padda från Det susar i säven. Illustratören Jane Bark står för själva bilden vilken är helt underbar - vilket gör att det blir så tråkigt med uppmaningen att köpa en jojo undertill.

Läs mer om "Sagolikt goda Kalles" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Mera makaroner!.

Jag erkänner på stående fot. Kungsörnens snabbmakaroner (dock i större paket nu för tiden) är en viktig del av min kost. Har varit så sedan barnsben då snabbmakaroner och köttbullar var en av favoriterna, via studenttiden då jag praktiskt taget levde på makaroner och ketchup (pasta rouge kallat) till nu när jag håller på och indoktrinerar mina barn på samma sätt. Få se om historien upprepar sig...

Läs mer om "Mera makaroner!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Fanta - Festligt bubblande fruktdryck.

Älskar jantelagscopyn här: "Alla dagar kan inte vara roliga, men med Fanta är det roligt nästan jämt." Sedan var ju det svåra valet om man skulle välja "frisk apelsin" eller "spännande citron"... Spännande citron, det låter nästan lite farligt...

Läs mer om "Fanta - Festligt bubblande fruktdryck" och se liknande inlägg.

Pages