MER med apelsinsmak

Den här reklamkampanjen visade annonser med olika frukter med småfolk sittande på dem, och lyfter fram att det är just frukten som ger MER sin överlägsna smak, och att man ska vara rädd om den smaken.

Dr Pepper - Läsken med världens konstigaste smak

Jag har inte hittat så många annonser för läsken Dr Pepper, och när jag väl gör det så är det en av de annonser med lustigast copy på. Läsken Dr Pepper, som marknadsförs (och distribueras antar jag) i Sverige av PolarCo Foods AB med kontor på Stureplan i Stockholm, har copyn "Läsken med världens konstigaste smak". Lite konstig copy, men å andra sidan är illustration av burken med utspilld läsk som skapar formen av landet USA helt klockren. Om jag hade varit lite äldre än jag var när den här annonsen kördes (jag var sju år 1981) så hade jag säkert köpt läsken.

Toppa med ost från Riksost

En av de mer udda samarbetena - Fantomen och RiksOst - som samtidigt trampar många på tårna genom att förorda en pizza med ananas på (vi svenskar är väl ganska okej med det, men det finns ju amerikaner som hade kunnat starta krig hellre än att lägga ananas på pizza). Älskar Dianas trånande "...Oh, så romantiskt!". RiksOst slogan för stunden, som syns längst ner under deras logotyp, är också fin: "Cheese!"

Tävla med MER

Reklam i tävlingsform. Ett enkelt sätt att få folk att engagera sig, samtidigt som man hamrar in ett varumärke i skallen på folk. Nu är väl MER ett av de mer kända varumärkena i vårt avlånga land, och redan 1986 som den här annonsen kördes var det i alla fall från min synvinkel en dryck som ofta fanns med på skolresor, picknickar och liknande. 

Schyssta vinster var det också: Walkie-talkie, biobiljetter, flak med MER-drycker och tischor. Som Nalle sa i Sällskapsresan 2: "Ganska så najs."

Dagobert, din skurk!

"Sitter du och äter Tutti-Frutti utan att bjuda, din skurk!" Stackars Dagobert. Direktör Dittling är inte snäll mot honom, och nidbilden av den hemske direktören hade aldrig funkat i Sverige i modern tid. Här gör Dittling och Dagobert reklam för Fazers tablettask och godis Tutti-Frutti. Själv var jag aldrig speciellt förtjust i de här tablettaskarna. Godiset var hårt och segt och fastnade i tänderna.

Tony Tiger tävlingspaddlar

Seriereklamen med Tony Tiger verkar det inte finnas någon ände på, men så kördes de ju under större delen av både 1980- och -90-talet. Här en lite modernare stil på Tony och seriestrippen, där Tony och en GRRR-sägande tjej tävlingspaddlar med några killar - som så klart drar det kortare strået eftersom de inte startar med att dopa sig... eller... jag menar, startar med att äta Kellogg's Frosties...

Tävla med O'boy

Det här är nog första gången som jag ser reklam för drickfärdig O'boy. Alltså inte pulver som löses snabbt i mjölk - varm eller kall - utan färdigblandad O'boy på Tetrapak. Inte lite vågat av Arla och O'boy att ta upp striden med Pucko som då som nu känns som den chokladdryck som äger den svenska marknaden. Även Marabou gav sig ju in i den striden några år tidigare, 1990, med sin Mjölkchokladdryck på Tetra. Marabous Mjölkchokladdryck försvann dock snabbt, och när den här drickfärdiga O'boyen kom ut på marknaden så ägde Marabou varumärket O'boy.

Nu finns det Kalasflingor också!

Här har vi Kalaspuffarnas okände kusin - Kalasflingor. OTA lyckades inte riktigt sno marknadsandelar från Kellogg's med sina flingor och produkten blev kortvarig. Från en annons i Svenska Dagbladet från 1972, alltså året efter den här annonsen kördes i Kalle Anka 1971, så annonserades priset för en 300 gramsförpackning till 3:10. Men ack den glädje som varar, några år senare var produkten bortplockad ur sortimentet. 1974 kör Domus och Konsum i Stockholm extrapriset 1:95 per förpackning, då med ett tillfälligt parti. Kan det ha varit sista sucken för Kalasflingor tro...

Vad sägs om att baka en dinosaurie?

Det är nog inte för bak- och dessertprodukterna som Santa Maria är känt för gemene man, där är det snarare texmex och tacos som varumärket lyckats bäst. Men i mitten av 90-talet skulle produkterna visas upp genom olika annonser, som här, där man ska bara något spektakulärt och vinna en resa till Disneyland Paris.

Skorpjätten - Bra på semestern för mor

Vilken underbart snäll reklam - 1971. Och vilken hemskt föråldrad reklam 2022. "Jättegott för liten och stor, jättebra på semestern för mor." Jaja, det är ju bra att vi ska vara snälla mot mamma, men vi får väl hoppas att det 1971 även fanns pappor som lagade mat och därigenom också kunde få lite avlastning av Skorpjättens skorpor från Svängsta skorpor.