mat & dryck

En reklambild med titeln Pang!.

POW! Senap. Ketchup. Kan det bli så mycket enklare? Extra kul dock, med att de "skjuts" genom serietidningen. Lite 3D-effekt, eller meta-effekt, beroende hur man vill beskriva det.

Producenten Slotts har producerat senap enligt ett eget recept sedan 1919 och ketchup sedan 1960-talet.

Läs mer om "Pang!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Är du en festis?.

Festis har nog samtliga svenskar druckit någon gång i sitt liv. Inte så konstigt heller då den kom redan 1961 och har sedan varit en favorit för många. Den första förpackningen var en klassisk tetraeder, på 1970-talet tappades den på Rigello-flaskor och i "modern" tid så är det plastflaskor som är förpackningen vi känner till.

Läs mer om "Är du en festis?" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Bygg en drake.

Lakrisal var godiset som var på gränsen för starkt, som hockeypulver i fast form. Sedan släppte de den gulsvarta förpackningen med ännu starkare smak, vilket gjorde att smaklökarna fick sig en ännu värre omgång. Men gott var det.

Här är det en tävling på gång och man kan vinna en "off road"-cykel, vilket var ett tidigt namn för mountainbike. Lustigt att man byter ut ett engelsk namn mot ett annatn, men det kanske var ett namn som på något sätt skulle passa målgruppen i vårt avlånga land bättre än just mountainbike. Vi har ju inte så många berg, snarare kullar och fjäll.

Läs mer om "Bygg en drake" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Köp godis, "rita" och vinn!.

En klassisk tävling - rita och vinn. Fast här finns det en liten hake - du ska inte rita något utan du ska sätta ihop ett ansikte av godis. Godis från Cloetta. Vilket gör att du måste köpa en massa godis från Cloetta först, innan du ens kan delta i tävlingen. En okej idé, men jag tror inte att föräldrarna var så glada över den här tävlingsformen. Men vad vet jag.... det kanske kom in tusentals tävlingsförslag.

Läs mer om "Köp godis, "rita" och vinn!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Riv av med Fantastiska Fanta.

Fanta har en väldigt varierande linje av annonser - den ena underligare än den andra. Den är klassar sig nog in som en av de mer underliga - sälar på en cirkus som jonglerar med tre Fanta-burkar.

Vad som är lite kul här är att burkarna här fortfarande bara har de tre prickarna ovanför bokstaven N, trots att den här annonsen visas 1984. Redan 1980 började burkar med ett grönt löv intill prickarna introduceras på den globala marknaden, men här saknas det. 

En kul grej är också att annonsen påtalar "Riv av"-markeringen, något som fanns på glasflaskor och som oftast, om jag minns rätt, innehöll pyssel, knåp och roliga historier.

Läs mer om "Riv av med Fantastiska Fanta" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Det tycker mamma och pappa om!.

Påhittigt minsann - koppla dina freestylehörlurar till paketet med Rice Krispies och hör hur de låter - Snap! Crackle! Pop!

Och insäljningstexten för mamma och pappa sen då: Innehåller bara 3 g socker per 30 g portion! Fast vem äter bara 30 g Rice Krispies till frukost egentligen....

Läs mer om "Det tycker mamma och pappa om!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Vilken combo!.

Samannonsering när den är som bäst - och som mest nostalgisk! GB Glaces Big Pack Soft med två liter glass, och Marabous chokladsås med namnet Ohoj. Det är många somrar och kalas som förgyllts av den här kombinationen, må jag säga.

Läs mer om "Vilken combo!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Tony pröver på stand-volley.

Under 1980-talet kördes det åskilliga annonser i serie-form med Tony Tiger, och det fortsatte in på 1990-talet. Här märks en annan form på Tony Tiger, och i samma veva gjordes även formen och utseende på flingpaketet om. Inget vara väl för evigt kan man sammanfatta det med, och extra kul är det ju att det är en tjej som får spela huvudrollen bredvid Tony här - i jämlikhetens namn.

Läs mer om "Tony pröver på stand-volley" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Fånga en ny smak i och med Rapid!.

Jojo, med ingredienser av mjölkchoklad, kola och puffat ris så kunde jag mycket väl tänka mig att smaka på den här nyheten. Det låter riktigt gott. Annars är väl annonsen ganska sparsmakad och nu ger den mest kraftiga 80-talsvibbar i form av skarp orangea kläder, uppstajlat hår (säkerligen med freondriva hårsprejburkar), jättestora gröna örhängen av plast och lika grönt nagellack. Modet från 1980-talet skrämmer mig lite grann och är glad att jag kunde glida förbi det i skydd av att vara ung tonåring med noll intresse för mode även vid årtiondets slut...

Läs mer om "Fånga en ny smak i och med Rapid!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Zingo - Försvinnande gott.

Zingo - läsken som började som Ingo-läsk efter svenska boxaren Ingemar "Ingo" Johansson och som fick byta namn när hans stjärna började dala - är en klassiskt törstsläckare sedan 1962 och här spelas det an inte bara på sol och sommar utan även windsurfing som introducerats bara något decennium tidigare, i börjav av 1970-talet. Ser dock gott ut - väder såväl som läsken.

Läs mer om "Zingo - Försvinnande gott" och se liknande inlägg.

Pages