Hoppa till huvudinnehåll
Hem
Reklam och innehåll från 1900-talets serietidningar
  • Förstasidan
  • Boken
  • Galleri
  • Köp serietidning
  • Sök
  • Om Reklam Från Förr
  • Kontakt

Huvudmeny

  • Förstasidan
  • Boken
  • Galleri
  • Köp serietidning
  • Sök
  • Om Reklam Från Förr
  • Kontakt

mat & dryck

Passionssplitt från GB Glass

Publicerad 2025-05-18 av Adam Evertsson

Sommartider är glasstider, det är sedan gammalt. 1975 var Passionssplitt en av nyheterna och bestod av vaniljglass i mitten och ett överdrag med isglass med passionsfruktssmak. Den kostade 1:20 kr den sommaren, och gick sedan upp till 1:45 sommaren därpå. Sedan togs den bort från sortimentet och ersattes med glassen ananassplitt. 

Andra nyheter från GB den sommaren hette Hurra, Applåd, 89:an och Glasseman.

Vinn en cykel med Panda-godis

Publicerad 2025-04-25 av Adam Evertsson

Pandagodiset verkar tycka om tävlingar, fast det är klart, det är ju ett lätt sätt att synas. Här är det Crescent-cyklar som står på spel, i en annan annons var det 5 stycken surfingbrädor som man kunde ha turen att vinna. Jag har ingen aning om vad man behövde göra för att vinna, men för cyklar eller surfingbrädor så kan jag tänka mig att göra mitt yttersta för att ta hem segern.

Festis. Utan kolsyra.

Publicerad 2025-04-12 av Adam Evertsson

"Är du en festis?" är en modern reklamslogan för drycken Festis. 30-40 år tidigare så var det "Festis. Utan kolsyra." och det visade sig räcka långt. Drycken finns fortfarande kvar 2025 och lever och frodas. I viss mån var annonserna enklare förr i tiden. "Gjord på naturlig råsaft. Det är inte många vanliga läskedrycker som kan skryta med det."

Tävla med O'boy och Ergo

Publicerad 2025-03-04 av Adam Evertsson

Ett sätt att visa upp produkterna runt mitten av 1900-talet, då reklam i serietidningar var ganska nytt, var att ha tävlingar. Här är det Marabou som visar upp chokladdrycken O'boy samt kakaon Ergo - med den berömda Marabou-storken på omslaget.

Det gäller att måla ett omslag och skicka in. Den som vinner kunde få en skattkista med prylar värda 1000 kronor! Och det spelar ingen roll om du är pojke eller flicka - innehållet anpassas efter ditt kön med parollen "det finns både pojk- och flick-skattkistor".

Fanta makes music in your mouth

Publicerad 2025-01-08 av Adam Evertsson

Disneyfigurerna är igång igen i annonskampanjen Fanta makes music in your mouth. Här är det de tre frontfigurerna Kalle Anka, Musse Pigg och Långben som jazzar loss, allt för att klubba in devisen att om du dricker Fanta så blir det musik i munnen. Jag förstod aldrig riktigt den kampanjen när jag var ung, och den framstår som lika förvirrande för mig som vuxen.

Kökets färgglada kom-ihåg-tavla

Publicerad 2024-12-04 av Adam Evertsson

1963 var det mammas gunst i köket man skulle vinna när det började dra ihop sig till jul och julklappar. En rejäl kom-ihåg-tavla att sätta på väggen, kanske på insidan av skafferiet. En så här gammal annons bjuder på mycket kul. Det är inte moms utan oms som gäller på pris, alltså omsättningsskatt. Oms infördes 1960 och höll i sig till 1969 då den ersattes av moms. Vi får en förklaring till laminering, som vid den här tiden antagligen inte är en så utbredd teknik för gemene man. Vi får också den hemskickad i pappstafett. Någon som vet vad det är?

Kattmannen är igång igen!

Publicerad 2024-11-21 av Adam Evertsson

Tony Tigers 80-talsfiende nummer ett är igång igen. Den här gången är det vid poolen som dramatiken sker, och Kattmannen har som vanligt siktet inställt på det hemliga receptet till Frosties. Som vanligt lyckas Tony förhindra stölden, denna gång med ovanligt mycket hjälp av sin kompis (som tydligen heter Tom). Serieannonsen avslutas såväl med ett hot från Kattmannen - "Vänta bara..." - samt ett ordspråk från svenska - "I dom lugnaste vattnen går dom fulaste fiskarna."

Tonys tigersprång

Publicerad 2024-09-24 av Adam Evertsson

Tony Tiger i serieform användes flitigt under 1980-talet i reklamen för Frosties/

Capri Sonne - Solklar favorit!

Publicerad 2024-09-15 av Adam Evertsson

Drycken Capri Sonne heter numera Capri-Sun, men själva förpackningen verkar inte ha ändrats nämnvärt sedan året 1988 då den här annonsen kördes i svenska serietidningar. Tre smaker fanns då; äpple, apelsin och tropisk smak. "Bara att suga i sig", som annonsen hamrar in.

Cup Cakes, från Hasbro

Publicerad 2024-08-29 av Adam Evertsson

Detta är nog ett av de dummaste dock-koncepten jag har sett bland all reklam jag gått igenom. Dockor som går att "fälla ihop" till en kaka, eller bakelse. Med hattar eller hårprydnader som blir "topping" på kakan, ett slags lock. Det kan knappast ha varit en av Hasbros större 90-tals-succéer, även om dessa lätt parfymerade dockorna säkert hittade sin målgrupp, en målgrupp som jag vågar satsa en peng på var småtjejer.

Paginering

  • Sida 1
  • Nästa sida ››

Köp boken Serietidningsreklam!

Sidfot

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter