Rymdgott med Kalles Kaviar och LEGO

Det är inte ofta som man ser - i alla fall inte i serietidningsreklam - annonser som kommer från två avsändare. Här är det dock så: ABBA, med produkten Kalles Kaviar, tar med sig LEGO i den här underbara annonsen där de tillsammans utlyser en tävling. Underbart samarbete, underbar copy: "Barnen på Saturnus älskar Kalles Kaviar. Men nu har den tyvärr tagit slut. Därför vill de att Kalle själva ska komma med med kaviar. Så Kalle ger sig iväg till Saturnus i sin super-snabba rymdraket. Som är full med hans goda kaviar."

Få frisk mun med Stimorol

Stimorol är kanske en av de mer klassiska tuggummitsorterna från det "flashiga" 80-talet. Deras formspråk i reklamfilmerna gick igen i de här tryckta annonserna. Ett gäng vackra, unga människor med fart och fläkt tuggade Stimorol och hade alltid jättekul tillsammans. Vet inte om de hade kul innan, eller om det var just Stimorol som tillförde glädjen... Det kan man ju fundera på.

Sedan är ju den här annonsen lite extra kul, bara för att titta på det enorma örhänget som tjejen har!

Vilken fest med O'boy

O'boy har nog de flesta svenska ungar vuxit upp med, på ett eller annat sätt, och en stor del av annonserna för den populära chokladdrycken kretsar kring hur man kan använda den på ett annorlunda sätt - som milkshake, upphottad vinterdryck eller, som här, en O'boy-bomb. Annonsen är signerad Grey Stockholm.

Kalles Kaviar-gänget: The Origin Story

Om man inom reklamen kan kalla något för en "origin story", ursprungshistorien, så är detta ett bra exempel. Illustratören Jane Bark gjorde ett gäng annonsillustrationer för Abba och deras produkt Kalles Kaviar, och med sitt tydliga formspråk lyfter hon fram kaviaren på ett lekfullt sätt - tänk på att det här är då Astrid Lindgren kanske var som störst med sina böcker, filmer och sånger. Och nog har Jane hämtat lite inspiration från hennes värld.

Wow, kolla gapet!

Den här annonsen satte sig i skallen när jag var ung. Dels för att tjejen i röd tröja liknade en kompis i skolan och dels för att de ser ut att ha hur skoj som helst. Jag kommer inte ihåg att jag reagerade på omgivningen så mycket, men det gör jag nu. Det ser ut som den perfekta gillestugan - sköna soffor, affisch på väggen - och en jäkla jukebox i bakgrunden! 1 KR - 3 VAL! Billigt ska det vara. Tänk den som kunde ha en jukebox hemma, det hade varit så jämrans kul.

Festligt bubblande med Fanta

Kul illustration och intressant copy (som jag har skrivit om i den här annonsen som kördes i Kalle Anka & C:o baserat på samma mall, samma år), men det som jag fastnar för nu är inte bara det faktum att man återanvänt bilden på flaskan och glaset (återigen, jämför med annonsen i Kalle). Betänk också att man här inte bara missar att den högre flaskan kastar en lika hög skugga som det kortare glaset. Det finns en detalj till - vad står bakom flaskan? Vad kastar en tredje skugga?

Glass i stora lass!

Ekonomiförpackning. Använder någon det ordet nu för tiden? Tja, på 1980-talet så gjorde man det i alla fall, och alla visste vad det var. En förpackning med många av vad det nu var man ville köpa. Såvitt jag visste så var det till Coop eller Konsum man begav sig om man skulle köpa en "ekonomiförpackning" med glass. Eller så var det Hemglass, men de kom ju bara på bestämda dagar...

Trolla & trixa vidare med Snap, Crackle och Pop

Snap, Crackle och Pop fortsätter sin eriksgata genom svenska serietidningar med sitt trolleri och trixeri. Där vi i en annan annons fick se en uppvisning på klassisk fysik och viktbalansering så kan väl detta närmare ses som en uppvisning i hur ljud färdas. Trevligt med fysik, men jag är tveksam till att dagens uppkopplade ungdomar skulle ta sig tid att knyta bordsbestick i sytråd för att höra hemmagjorda kyrkklockor...