Fullt ös med The Heart Family

The heart Family lanserades från början som kompisar till Barbie, men blev ett så lyckat koncept att de fick "ett eget liv" så att säga. Jag må säga att det är påkostade prylar man kan bygga ut sin familj med; lekplats, strandprylar och en flådig cykel. Hade jag varit målgruppen för dessa annonser hade jag blivit helsåld!

Hemma hos Barbie

Har inte Barbie det alldeles perfekta livet? Allt är bara solsken, hela dagen. Perfekt hår, perfekt kök, söta möbler, snygga kompisar. Perfekt make up. Fast allt kanske inte är perfekt. Jag tänker på texten i annonsen "Se efter så att det står Barbie på förpackningarna. Då vet du att du får rätt saker." Upplevde Mattel och Scanditoy att det var lite för många Barbie-kopior på marknaden, tro? 

Barbie och den pråliga sovsäcken

"Jewel secrets" gav möjligheten att inte bara ikläda Barbie i en galaklänning som hette duga, men även att använda sagda galaklänning som aftonväska. Mmmm, vilken grej, och då tänker ni säkerligen som jag. Men fötterna då? Om de ska sticka ut så är det ju hål i väskans underdel. Det löstes helt enkelt genom att Barbie inte fick sticka ut sina fötter genom några år. Galaklänningen är en väska, utan hål. Så när Barbie gled omkring på kompisens slott eller galaföreställningen så var det egentligen inte i en galaklänning eller aftonklänning - utan i en prålig sovsäck!

10 nya figurer. Också Orko!

Av de två regerande falangerna bland leksakssamlarna i plugget så tillhörde jag den som köpte och lekte med MotU - Masters of the Universe. Den andra falangen var de som samlade på figurer från Stjärnornas Krig.

1986 så var det dessa "gubbar" som var nya. Av alla så hade jag råd att köpa Orko. Men de andra stod på önskelistan år efter år.

Pusskalas hos familjen Hjärta

The Heart Family lanserades av Mattel som en familj som var kompisar med dockan Barbie - också saluförd av Mattel - men kopplingen till Barbie övergavs snabbt och The Heart Family fick sitt eget liv.

När Barbie gärna spenderade helgerna på strandparty dit hon åkte i sin sportbil, åkte The Heart Family till stranden i en familjevänlig Wolkswagen. Man kan väl säga att The Heart Family var helyllealternativet till Barbie, och det fungerade. Leksaksserien var populär under många år, men nådde sin topp i mitten av 1990-talet innan det dalade.

Häng med till stranden!

Häng med Barbie, Skipper och Ken till stranden. Japp, det var antagligen så vi såg ut 1988... eller nära på i alla fall. Färgerna stämmer. Kanske lite i överkant, men annars inte helt olikt. Just nu undrar jag hur Ken håller fast sin frisbee. Den liksom hänger bara i handen... utan att han håller i den med tummen. Har Ken väldigt kladdiga händer, eller vad är det frågan om...?

Akta er för ormmännen!

Förutom LEGO var nog Masters of the Universe den första serien av leksaker som jag verkligen samlade på. Veckorpeng efter veckopeng sparades och spenderades på He-Man, Skeletor och deras gelikar, för drygt 80 kronor stycket om jag minns rätt.

Snake Mountain, och de nya leksaksgubbarna King Hiss, Rattlor och Tung Lashor kom dock några år efter att jag slutat leka med Masters of the Universe så jag fick aldrig uppleva nyhetens behag av dessa. Men de ser onekligen häftiga ut...

Rockfolket är i stan!

Barbie drar med sig sina kompis Dee Dee, Diva (!) och Derek till stan där de ska rocka r*ven av alla! Annonsen är så i tiden, med tanke på att året här är 1986, med kläder i neonfärger och säkerligen tre tuber hårspray.

Barbies syster kan minsann kissa

Under många decennier, fram till tidigt 1990-tal var BRIO återförsäljare av allt som hade med Barbie att göra. Framgångssagan som är Barbie höll dockmarknaden i ett stramt grepp i över 40 år, men började tappa mark under 1990-talet. Inte bara i Sverige utan globalt. Ungefär i samma veva startade Mattel en egen säljorganisation för de nordiska länderna och den här annonsen för kissande lillaystern Shelly är gjord av reklambyrån Ogilvy & Mather 1997.