Kampen of universum med He-man och Skeletor

Det här kan mycket väl vara den första annonsen för Mattels nya leksaksserie Master of the universe. Jag minns den så tydligt, och det var nog denna som också gjorde att jag började köpa, samla och leka med dylika "gubbar". På skolrasterna lektes det "Masters", och jag fick ofta vara Mer-Man, men fick ändå vara med de goda, eftersom mina kompisar var He-man, Man-at-arms, Stratos och så vidare. Vilka minnen...

Tropical Barbie

Det är ont om söderhavsresor när man befinner sig mitt i en pandemi - även om vaccin gör att framtiden ser lite ljusare ut. Samtidigt så kommer värmen in över vårt avlånga land så då kan man i alla fall försöka relatera till hur Barbie, Ken och Skipper kände sig när de placerades i en tropisk miljö med badkläder och attiraljer som för tankarna till söderhavet.

Kampen om Eternia fortsätter

Extra stor annons - med utvik i serietidningarna - för Masters of the universe i och med släppet av nya "gubbar" i leksaksserien. Själv ägde jag såväl Stinkor, Sy-Klone, Roboto och Spikor - och He-Man och Skeletor såklart. Annonstexten - copyn kallad på reklamspråk - skrevs här av Christel Kvant, som senare i sin karriär har skrivit flera trädgårdsböcker och bloggat om detsamma.

Bubbla med Barbie

Barbie har blivit en slags transformer här, ryck loss fe-vingarna från Barbie och sätt dem på en stav så får du en perfekt såpbubbelmojäng att leka med. Skämt åsido, det låg rätt i tiden - ah, vem försöker jag lura - feer ligger alltid rätt i tiden, och att korsa Barbie med fe-konceptet var väl ett bra trick. Man får väl bara hoppas att dockkläderna kunde stå emot såpbubbellösningen när man satte tillbaks vingarna på Barbiesen igen. Annars blev det nog gråt och tandagnissel i hemmet...

Stör inte barnen när de leker - dom arbetar

Att leksaker och lek är en förberedande aktivitet för vuxenlivet är nog ingen som säger emot, vilket också annonstexten inleds med. Här trycks det inte att "barnen arbetar" vilket på ett sätt och vis är korrekt. Huruvida "utvecklingen av leksaker är en samhällsuppgift" kan väl diskuteras dock. Men barnen ser ju lyckliga ut, där de får leka med kända märken som såväl Märklin (för pojkarna) och Barbie (för flickorna). Tack och lov så har vi i mångt om mycket lämnat de uppdelade könsrollerna när vi rör oss framåt i tiden.

Familjen Heart får tillökning

The Heart Family, från början en kompis-familj till den betydligt kändare Barbie, har fått tillökning! En bebis dyker upp och det gäller att ta hand om den på allra bästa sätt. Bebisprylar till max samt en bedårande fint bebis gör att leken blir total.

Reklambyrån Ted Bates (Helsingborgskontoret) ligger bakom den klassiskt utförda leksaksannonsen.

Snöprinsessan Barbie

Med ett vanligt vitt bäddlakan och lite kuddar under kunde man lätt fixa till ett vinterlandskap som hundsläden med Barbie kunde köra runt i. Här är det ingen nyhet kring själva Barbie-dockan, utan det är Barbies utstyrsel och hundarna med släden som stod för nyheten. Kanske därför som det "bara" blev en halvsidesannons...?

Barbies magiska fjärilar

Uppfinningsrikedomen är stor när det kommer till Barbie och hennes accessoarer. Här är det magiska fjärilar som rör sig när man för ett trollspö över dem. Det är (såklart) magneter som får det hela att "rocka". Små magneter i fjärilarnas rosa kroppar och en lite större magnet i trollspöt. Oftast när det handlar om magi så är det just magnetism som är det magiska. Men så länge det funkar så...

Musiksagor med Mattel och Hasbro

När det handlar om musiksagor och kassetter så är det oftast Walt Disneys sagor som lyfts fram. Här är det dock varumärken från Mattel och Hasbro som står i centrum - Barbie, My Little Pony och Lady Lovely Locks. Samtliga skulle säkert inbringa en mindre förmögenhet på Tradera eller eBay med rätt köpare...

Hologram med Barbie

Det här verkar vara den perfekta klänningen för din Barbie - i alla fall om man ser till föräldrarnas plånbok. Köp en klänning - få 9 på köpet. Med ett slags påbyggnadsliknande set så kan du stöpa om din Barbies utstyrsel på många olika sätt. 

Kul också att de gör reklam för att man kan få en hologram-bild med Barbie om man beger sig till sin närmaste leksaksaffär.