musik

En reklambild med titeln Coolaste freestylen?.

Philips Moving Sound presenterar nog den coolaste freestylen på 1980-talet - trekantig, med inbyggd högtalare! Liten och kompakt, och med högtalare. Hade man haft en sådan hade det varit en lek att vara cool i skolan.

I boken Serietidningsreklam som jag är författare till så funderar jag över killens fingerhälsning - en fundering som jag fortfarande inte fått svaret på. Varför håller han tummen halvt ovanpå pekfingret? Är det en hemliga hälsning? Gängmeddelande? Är det en vinkning till agenter på Söder i Stockholm, eller vid Riksgränsen i norraste Sverige? Det vete katten...

Läs mer om "Coolaste freestylen?" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln BASF hörs.

Här är det pang på rödbetan, inget skitsnack. "Strunta i att det är ett tekniskt underverk med Micro Coating och hela köret". Älskar det! Vilken underbar copy som vänder sig direkt till medelsvensson, fast ändå inte. Hade jag velat köpa kassettband nu så hade jag så klart köpt BASF Ferro Maxima I.

Läs mer om "BASF hörs" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Rör på dig med Philips Moving Sound.

Philips stora reklamsatsning på bärbart ljud - Philips Moving Sound - kommer här med en aningen blekare linje. Det man är van vid är bjärt gula apparater, här är de vita till gränsen till tråkgråa.

Vad som är lite intressant är formen på den freestyle som tjejen lyssnar på musik från. Det ser ut som att det skulle vara en bärbar CD-spelare, men det är det inte, utan bara avsett för att lyssna på kassettband i. CD-skivan slog igenom några år tidigare, så det kan ju ha varit ett medvetet val att utforma freestylen på det sättet, så att folk ska tro att man har råd med en bärbar CD-spelare.

Läs mer om "Rör på dig med Philips Moving Sound" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Hitlistan Country & Western.

Mr Music var synonymt med prenumeration på musik när jag växte upp. Jag får erkänna att jag inte kommer ihåg dess konkurrent från Hobbex - Hitlistan. Det kan bero på att jag inte låg i fokusgruppen när det kom just till Country & Western. Att de annonserade i Fantomen gör mig lite fundersam... Känns inte riktigt som att de som lyssnar på country & western läser just Fantomen... men vad vet jag....?

Läs mer om "Hitlistan Country & Western" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Maxell disketter!.

Den här annonsen minns jag väl. Det var fortfarande några år innan jag började pyssla med datorer, så jag såg mest på folket i annonsen. Killen med keyboarden med det plågade uttrycket i ansiktet, tjejerna med jeansjackor som var så coola också den malplacerade lilla tjejen med cola-burken och ansiktsuttrycket som verkligen inte sålde produkten.

Läs mer om "Maxell disketter!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Skiv-Bingo.

Är det någon annan som spelade skiv-bingo med de här annonserna? Man skulle se ifall man kunde få alla i rad bland de skivor som visades upp och de som man hade hemma i skivbacken...

Läs mer om "Skiv-Bingo" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln GiG - godissmaken som utvecklades av Roxette!.

Per och Marie i Roxette var tydligen med och utvecklade den speciella GiG-smaken - mjuk kola tänkt med både nougat och choklad. Där har ni lärt er något nytt!

Läs mer om "GiG - godissmaken som utvecklades av Roxette!" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Sjung med Disneydags.

Om en tv-program har trallvänliga låtar så är det klart att det ska finnas sångbok och CD på det...

Läs mer om "Sjung med Disneydags" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Skönheten & Odjuret på kassett.

När Disney kom med en film så kom kassettsagan som ett brev på posten.

Läs mer om "Skönheten & Odjuret på kassett" och se liknande inlägg.

En reklambild med titeln Sjung med Smarties.

Smarties, uppstickaren mot Non-Stop och Never-Stop, satsade mycket på reklam i serietidningar på 1980-talet och den här var lite finurlig minsann...

Läs mer om "Sjung med Smarties" och se liknande inlägg.

Pages