Smarties är här!

När Smarties kommer till Sverige så gör de det med sång. Vad som är lite intressant med den här annonsen är att den är nästan identiskt med denna annons, där den enda detaljen som skiljer dem åt är att i den här annonsen så är röret inte öppet, medan i den här annonsen så är det två rör och ett av dem är öppet och visar sålunda innehållet.

Kärlek vid första öronkastet

Det är sååå mycket 80-tal över den här annonsen. Stereomöbeln med glasdetaljer, freestylehörlurarna, röda slipsen, kavajen med aningen stora (men som skulle bli större längre från på decenniet) axelvaddar och annonstexten: "...från ylande gitarrer till den mäktiga synthbasen." "Du är förlorad och du älskar det du hör." "Sånt kallas kärlek vid första öronkastet."

Underbart. Kärleksfullt. 80-taligt.

 

Lek följa John och lär dig spela!

Pedagogiskt och bra, i alla fall om man tycker upprepning och lärande genom det är en bra grej. Idéen är enkel - vi sätter lampor ovanför tangenterna och så blinkar de i takt med musiken också ska man trycka ner den tangent som lyser för att klinka sig igenom låten. Fler låtar kan erbjudas genom så kallade ROM-Packs. Inte helt olikt så som appar erbjuder folk att lära sig sånger idag, även om lamporna inte sitter på pianot och synten idag då...

TDK alltså

Armband med nitar alltså?! Kanske inköpta från Håkans Postorder? Vem vet. TDK basunerar i alla fall ut att de är världens största kassettbandstillverkare. Det påståendet tror jag inte håller längre, men i början av 1990-talet så stämde det säkert. Jag personligen valde ofta TDK, de höll längre och gav bra ljud. Men visst var de lite dyrare än andra, det var de...

Coolaste freestylen?

Philips Moving Sound presenterar nog den coolaste freestylen på 1980-talet - trekantig, med inbyggd högtalare! Liten och kompakt, och med högtalare. Hade man haft en sådan hade det varit en lek att vara cool i skolan.

BASF hörs

Här är det pang på rödbetan, inget skitsnack. "Strunta i att det är ett tekniskt underverk med Micro Coating och hela köret". Älskar det! Vilken underbar copy som vänder sig direkt till medelsvensson, fast ändå inte. Hade jag velat köpa kassettband nu så hade jag så klart köpt BASF Ferro Maxima I.

Summer in the city...

Det känns som att Hitachis bergsprängare har allt - equalizer, CD-spelare, kassettfack... och en jäkla massa volym! Otroligt 90-talsfärgad annons med sångtexten från Lovin' spoonfuls klassiska sommarhit "Summer in the cirty".

Hitlistan Country & Western

Mr Music var synonymt med prenumeration på musik när jag växte upp. Jag får erkänna att jag inte kommer ihåg dess konkurrent från Hobbex - Hitlistan. Det kan bero på att jag inte låg i fokusgruppen när det kom just till Country & Western. Att de annonserade i Fantomen gör mig lite fundersam... Känns inte riktigt som att de som lyssnar på country & western läser just Fantomen... men vad vet jag....?

Maxell disketter!

Den här annonsen minns jag väl. Det var fortfarande några år innan jag började pyssla med datorer, så jag såg mest på folket i annonsen. Killen med keyboarden med det plågade uttrycket i ansiktet, tjejerna med jeansjackor som var så coola också den malplacerade lilla tjejen med cola-burken och ansiktsuttrycket som verkligen inte sålde produkten.