Hoppa till huvudinnehåll
Hem
Reklam och innehåll från 1900-talets serietidningar
  • Förstasidan
  • Boken
  • Galleri
  • Köp serietidning
  • Sök
  • Om Reklam Från Förr
  • Kontakt

Huvudmeny

  • Förstasidan
  • Boken
  • Galleri
  • Köp serietidning
  • Sök
  • Om Reklam Från Förr
  • Kontakt

tandkräm

Få medalj från Colgate

Publicerad 2023-08-11 av Adam Evertsson

Gameification kallas det när man "piffar upp" enkla och ibland tråkiga göromål med delmål och belöningar, och här är ett tidigt exempel på det när Colgate uppmanar till att man ska ta hand om sina tänder och "förklara krig mot karies". Med hjälp av timglas (som kallas tidtagareglas), guldstjärnor och en medalj ska den tråkiga tandborstningen bli roligare och kriget mot karies ska vinnas!

Sagan om riddaren, som blev kund i tandlandet

Publicerad 2022-08-10 av Adam Evertsson

När produktreklam började synas i svenska serietidningar så skedde det genom tävlingar, samarbeten med tidningen som reklamen publicerades i eller som sagor. Här är ett perfekt exempel från 1969 där Pepsodent har en hel historia - Sagan om riddaren, som blev kund i tandlandet" - som lyfter fram hur bra Pepsodent och tandborstning är.

Dags för sängen, Drutten

Publicerad 2022-07-04 av Adam Evertsson

De klassiska barnprogramsfigurerna Drutten & Gena (Jena) gör reklam för Cloettas sockerfria godis. Druttens tablettask minns jag från mina egna påsar med lördagsgodis. Cloettas slogan "Gör gott utan socker" kan man göteborgifiera till "gôrgôtt utan socker", men det är nog att dra det till sin spets.

Signal - Tandkrämen med de röda ränderna

Publicerad 2022-02-07 av Adam Evertsson

Signal är tandkrämen framför andra - i alla fall om man räknar med att de röda ränderna i tandkrämen är den coolaste grejen man kan hitta i tandkrämsväg. Företaget bakom tandkrämsprodukten är Gibbs AB, vilket är samma företag som AB Vinolia som setts i tidigare annonser för Signal, det bytte helt enkelt bara namn.

Starkare tänder och färre hål med Colgate!

Publicerad 2021-12-31 av Adam Evertsson

Om det inte är leksaker och godis som annonseras i serietidningarna så är det präktiga annonser riktade mot föräldrarna som oftast fick finna sig i att läsa historierna i tidningarna för sina barn. Här har vi ett praktexempel på en sådan annons. Colgate lyfter fram att produkten har testats på 1500 barn på en tandläkarhögskola - många barn som testat produkten och under ledning av en högskola, det är bra, det tycker föräldrarna om. Övertydligheten är påtaglig. MonoFlourPhosphate har bokstäver understrukna så man inte ska behöva tänka på vad Colgate MFP betyder.

Rutan, Prickan och Lasse Berghagen

Publicerad 2021-08-18 av Adam Evertsson

Samma år som Lasse Berghagen skrev och gav ut sången om Teddybjörnen Fredriksson, 1969, gav han även ut skivan Lasse Berghagens Barn-Musical: Rutan, Prickan, Randan Och Vita Bergens Polis. Året därpå kunde man beställa just den skivan om man köpte en tandborste från Jordan och skickade in en fliken från förpackningen till sagda tandborste.

Rutan, Prickan och Randan återkom 1977 med skivan Rutan, Prickan, Randan Och Resan Till Solens Land och på 1990-talet då det även kom ett PC-spel med figurerna.

Tandkräm med hallonsmak

Publicerad 2020-09-16 av Adam Evertsson

Kan barn tänka sig se fram emot tandborstning om Kalle Anka är med på produkten? Den frågan ställdes i  dagstidningen GT 1968 under sektionen "Hemmet och vi". GT rapporterar också att tandkrämen har en ny sorts gelébas som gör tandkrämen mjukare än konkurrerande märken. Dock var det ingen höjdare bland barnen. "Den är äcklig" meddelade journalistens tre barn som testat tandkrämen. De går till och med så långt som att säga "Det hade varit bättre om den smakade hostmedicin."

Borsta tänderna med en krokodil!

Publicerad 2020-09-14 av Adam Evertsson

Thera-med Liquid har jag minnen av, dock inte barntandkrämen, men vuxen tandkrämen. Kommer inte riktigt ihåg hur det hände sig, men på en förfest någonstans i skogarna runt Grästorp på 1990-talet så blev just Thera-Med Liquid en sån där grej som alla hade jättekul åt. Förstår det inte nu, men då var det hysteriskt roligt...

Rör inte min nya tandkräm!

Publicerad 2020-08-21 av Adam Evertsson

Här känns det som att det är omvänd psykologi som gäller - sätt gränser för föräldrarna och få det att låta som att det är tandkrämen som är det viktiga i livet (och annonsen). Aquafresh Gel for kids vågade sticka ut bland leksaks- och godisannonser i Kalle Anka vid den här tiden, men baserar det naturligtvis på att det även är föräldrar som sitter och läser Kalle Anka, kanske för personligt bruk, men mer troligt att de läser det för barnen.

Pepsodent Gel - För tjejer och killar

Publicerad 2015-09-20 av Adam Evertsson

Tänk att man behöver skriva att en tandkräm är till för både tjejer och killar... undras hur diskussionen gick kring det...?

Paginering

  • Sida 1
  • Nästa sida ››

Köp boken Serietidningsreklam!

Sidfot

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter