"Krytt" tuggummi

Stimorol tuggummi är det som är känt i den här annonsen. "Pippitugg" och "krytt" är dock två ord som står ut här och höjer säkert ett eller annat ögonbryn.

"Pippitugg" skulle kunna komma från det, för den tiden, använda ordet "pippi", och då inte betydelsen "fågel" som den än i dag kan används för, utan i betydelsen "vurm". Vurm här skulle då indikera "passion", det vill säga passion för att tugga tuggummi - i det här fallet Stimorol, så klart.

Tuggummi som betalmedel

Det gäller att köpa billigt och sälja dyrt - det kan vilken mäklare eller finanshaj som helst berätta för dig. Här verkar det vara tjejen som sitter inne med dyrgriparna, i form av tuggummin av sorten Smajl. För två bitar ska han ro henne ... över hela sjön? Nästa stopp verkar långt bort mot horisonten.

Få frisk mun med Stimorol

Stimorol är kanske en av de mer klassiska tuggummitsorterna från det "flashiga" 80-talet. Deras formspråk i reklamfilmerna gick igen i de här tryckta annonserna. Ett gäng vackra, unga människor med fart och fläkt tuggade Stimorol och hade alltid jättekul tillsammans. Vet inte om de hade kul innan, eller om det var just Stimorol som tillförde glädjen... Det kan man ju fundera på.

Sedan är ju den här annonsen lite extra kul, bara för att titta på det enorma örhänget som tjejen har!

Det falska receptet

Annons i serieformat är ett perfekt medium när man vill påverka den yngre publiken, och speciellt när den är så välillustrerad som Hubba Bubbas 1980-talsannonser, signerad Alf Woxnerud. Antagonisterna Kletisarna försöker i annons efter annons komma över receptet som gör Hubba och Bubbas bubblor så stora och icke-kletiga, men de åker på däng gång efter annan. Såklart.

Alla kan lära sig bugga!

Alla kan lära sig bugga! Jodå, i samma veva som man fick lära sig bugga i skolan slår man till med en ordvits i reklamen runt tuggummit Bugg. Här får nio stycken lyckliga barn stoltsera med att man kan blåsa bubblor. Själv var - och är - jag kass på att få till en bubbla. Så utifrån den här annonsen så identifierar jag mig nog mest med killen längst ner till höger.

Åh nej! Vart ska du ta vägen, lilla du?

Vissa annonser satsas det lite mer på än andra. Om detta är taget utomhus så är det förbaskat snyggt upphängt. Om det är ett studiofoto är det otroligt väl fixat och uppbyggt. Om det är en retuscherad bild lyfter jag på hatten till det jobbet då vi skriver 1984 i kalendern när den här annonsen går i tidiningarna, åratal innan Photoshop användes till bildbehandling på högre nivå.

Tugga Hubba bubba!

En variant på liknande Hubba Bubba-reklam där samtliga smaker som fanns på marknaden 1984 visas upp - saltlakrits, jordgubb, citron och original. Illustrationen är den klassiska som Kurt Italiaander låg bakom, det här är några år innan Alf Woxnerud togs in och gjorde de klassiska Hubba bubba-serierna som man som svensk serietidningsläsare kanske är mest van vid.

Klassiskt tuggummi

Stimorol är väl ett av de mest klassiska tuggummin som nått den svenska marknaden. Jag har alltid fått intrycket att Stimorol varit amerikanskt, men i själva verket är det en dansk produkt som tillverkas av Dandy - ni vet, de som ligger bakom Jenka, Shake och Dance. Det är säkerligen utseendet på annonserna som fått mig att tro att det är från The United States of Amerrka som tuggummit kommer från. Well, man lär så länge man lever...