Wrigley's äkta skiv-tuggummi!

För min egen del så minns jag mest de amerikansk-influerade reklamfilmerna som jag såg på bio där skådespelarna "vek" in tuggummit i munnen, den klassiska "Juicy Fruit"-vikningen kanske man kan kalla det. Den här reklamen var lite före min tid, men har naturligtvis snubblat över den. Här är det sol, värme och söderhav som är en del av varumärket, det förändrades över tid.

Stora, mjuka bubblor

Hubba Bubba såldes från början in med en reklamfilm med western-tema, och det är därifrån som den svenska reklambyrån plockade bakgrunden till tjejen - som för övrigt heter Gitte - som blåser stora Hubba Bubba-bubblor och som blev ett affischansikte för tuggummit som slog omkull de tuggummituggande ungdomarna på 1980-talet.

Bubbelblåsarduell på gång

En klassisk scen - fast med tuggummitema. Hubba och Bubba utmanas av kletisarna som är indianer i den här annonsen. Det går som det brukar för de stackars blåa kletisarna - de förlorar till de överlägsna Hubba och Bubba, eller rättare sagt, tuggummit Hubba Bubba.

Hubba Bubba räddar fortet

Året innan den här annonsen körs i svenska serietidningar var det en bubbelblåsande tjej (vid namn Gitte och som var dotter till reklambyråns chef) som var affischansiktet för tuggummit Hubba Bubba. Sedan gick man snabbt över till de serieannonser som Kurt Italiaander som ritades för andra marknader och detta är en av dessa. Den har även körts i en halvsidesversion, en kortare variant.

"Krytt" tuggummi

Stimorol tuggummi är det som är känt i den här annonsen. "Pippitugg" och "krytt" är dock två ord som står ut här och höjer säkert ett eller annat ögonbryn.

"Pippitugg" skulle kunna komma från det, för den tiden, använda ordet "pippi", och då inte betydelsen "fågel" som den än i dag kan används för, utan i betydelsen "vurm". Vurm här skulle då indikera "passion", det vill säga passion för att tugga tuggummi - i det här fallet Stimorol, så klart.

Det hemliga tuggummireceptet

Kletisarna har tidigare försökt sno receptet i annonsen "Det Falska Receptet", men då fick de just det - ett falskt recept. Här var det lite mer pang på, så att säga, här försöker de överraska Hubba och Bubba och ta receptet från dem. De misslyckas såklart, vad skulle annars hända?!

Tuggummi som betalmedel

Det gäller att köpa billigt och sälja dyrt - det kan vilken mäklare eller finanshaj som helst berätta för dig. Här verkar det vara tjejen som sitter inne med dyrgriparna, i form av tuggummin av sorten Smajl. För två bitar ska han ro henne ... över hela sjön? Nästa stopp verkar långt bort mot horisonten.

Bubbel-duellen med Hubba Bubba

Hubba Bubbas serieannonser är lika klassiska som tuggummit självt, och detta torde vara den första av dem alla. Illustrerad av Kurt Italiaander. Några år senare förnyades serien med Alf Woxnerud bakom ratten. 

Övre delen av annonsen har också använts i ett mindre format som kan tittas på här

Få frisk mun med Stimorol

Stimorol är kanske en av de mer klassiska tuggummitsorterna från det "flashiga" 80-talet. Deras formspråk i reklamfilmerna gick igen i de här tryckta annonserna. Ett gäng vackra, unga människor med fart och fläkt tuggade Stimorol och hade alltid jättekul tillsammans. Vet inte om de hade kul innan, eller om det var just Stimorol som tillförde glädjen... Det kan man ju fundera på.

Sedan är ju den här annonsen lite extra kul, bara för att titta på det enorma örhänget som tjejen har!

Det falska receptet

Annons i serieformat är ett perfekt medium när man vill påverka den yngre publiken, och speciellt när den är så välillustrerad som Hubba Bubbas 1980-talsannonser, signerad Alf Woxnerud. Antagonisterna Kletisarna försöker i annons efter annons komma över receptet som gör Hubba och Bubbas bubblor så stora och icke-kletiga, men de åker på däng gång efter annan. Såklart.